بیمارانی که از داروهای ضد انعقاد خوراکی مثل کومادین یا وارفارین استفاده می کنند مطالب زیر را بخوانند.

دکتر داود کاظمی صالح دارای رتبه ممتاز بورد تخصصی قلب و عروق در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: وارفارین جز داروهای ضد انعقاد خوراکی بوده، قدرت انعقادی خون را کاهش داده و از تشکیل لخته خون در بدن جلوگیری می کند.
وی تصریح کرد: این دارو اغلب در بیماران با دریچه مصنوعی، آمبولی های محیطی، ترومبو فلبیت یا در مواردی که در خطرات قلبی لخته وجود داشته یا ریتم قلب به صورت فیبر یلاسیون دهلیزی است به توصیه و دستور پزشک به کار می رود.
این متخصص خاطر نشان کرد: این دارو را به شمشیر دولبه تشبیه کرده اند که مصرف نکردن یا استفاده ناکافی آن باعث ایجاد لخته و بروز مشکلات بسیار جدی و خطرناک در بیماران به خصوص بیماران دارای دریچه منصوعی قلب شده، و از طرف دیگر مصرف بیش از حد آن نیز موجب خونریزی های شدید و خطرناک می شود و عوارض غیر قابل برگشتی مانند سکته مغزی ناشی از خونریزی ایجاد می کند بنابراین دقت در نحوه مصرف این دارو اهمیت بسیار زیادی داشته و بایدبه دستوراتی که پزشک متخصص در مورد میزان، نحوه و میزان مصرف این داروها توجه شود.

* آزمایش PT(پی تی)
وی متذکر شد: میزان مصرف این دارو به وسیله آزمایش خون به نام زمان پروترومبین، PT(پی تی) تعیین می شود.
کاظمی صالح تاکید کرد: این آزمایش باید با فواصلی که پزشک تعیین می کند به طور مرتب انجام شود تا براساس پاسخ آن میزان مصرف وارفارین تعیین شود./ح
برچسب ها: وارفارین ، لخته شدن ، خون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.