عربستان اولین تولید کننده نفت در جهان و یکی از ثروت‌مندترین کشورهای عرب است. اما مردم این کشور در وضعیت مالی مناسبی به سر نمی‌برند، به طوری که طبقه متوسط این کشور در حال ناپدید شدن است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آل-مانیتور، درحالی مردم عربستان از وضعیت نابسامان اقتصادی و اجتماعی بسر می‌برند که رژیم پادشاهی این کشور میلیاردها دلار صرف کمک به گروه‌های تروریستی بویژه القاعده و شورشی‌های سوریه می‌کند تا مانع سرایت بیداری اسلامی به کشور خود شود همین هفته پیش بود که پادشاه عربستان با کمک 70 میلیون دلاری برای تامین هزینه‌های مالی و تسلیحاتی شورشی‌های سوريه موافقت کرد.

عربستان سعودی، به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت شناخته می‌شود، اما طبقه متوسط این کشور در حال سقوط به درون گودال فقر است.

جمیل الذیابی، مدیر مسئول روزنامه الحیات در مقاله‌ای به بحران اقتصادی و اجتماعی در عربستان پرداخته است. او در گزارش خود، مقامات عربستانی را زیر سوال می‌برد، چرا که بسیاری از مردم در فقر بوده و تنها عده‌ای شاهزاده و درباری تمام ثروت این کشور را در چنگ دارند.

براساس این گزارش، آخرین آمارها حاکی از فرسایش فزاینده طبقه اجتماعی متوسط در عربستان دارد مسئله‌ای که آینده اجتماعی و سیاسی این کشور ثروتمند عرب را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در چند سال گذشته، عربستان با مشکلاتی از قبیل بازار بی رمق و نظارت‌های ضعیف، سرمایه گذاری های پایین در شرکت مخابرات و سقوط بازار بورس دست و پنجه نرم کرده‌اند که در نابودی زندگی شهروندان این کشور موثر بوده است.

الذیابی در پایان گزارش خود می‌افزاید: بدهی های بانکی بالا، تورم، بیکاری، نبود فرصت‌های برابر، پارتی بازی و فساد دولتی و مالی از مهم‌ترین دلایل بحران در عربستان است.

حال جای این سوال است که با وجود منابع هنگفت طبیعی و ثروتی که شاهزادگان عربستان از این منابع بدست آورده‌اند، چرا طبقه متوسط این کشور در حال ناپدید شدن است؟

آیا چیزی جز این است که سرمایه مردم این کشور به جای استفاده در داخل و افزایش سطح رفاه عمومی مصرف شود، صرف پشتیبانی از القاعده، شورشی‌های سوریه و دیگر گروه‌های تروریستی می‌شود تا منافع آل سعود و دوستان آمریکایی صهیونیستی آن‌ها در منطقه به خطر نیفتد!

برچسب ها: عربستان ، شاهزاده ، مردم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار