اوقات فراغت و لحاظ کردن زمانی برای تفریح امروزه به یکی از ضروریات زندگی ماشینی تبدیل شده است.

ابراهیم مقدم جامعه شناس و آسیب شناس حوزه اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در بررسی تبعات و پیامدهای نداشتن اوقات فراغت اظهار داشت: عدم توجه به اوقات فراغت و نپرداختن به آن در زندگی شخصی در درازمدت آسیب هایی را به روح و  روان فرد وارد می کند و روزمرگی و تکراری زندگی کردن و فقدان تنوع در زندگی آرامش خاطر را به مخاطره می اندازد.
وی در ادامه افزود: آمارها موید این موضوع است که در فصل تابستان که در واقع اوقات فراغت قشر محصل و نوجوان محسوب می شود آمار بزه کاری نیز افزایش پیدا میکند. این ناهنجاری در این مقطع خاص زمانی حاکی از این است که بی توجهی و لحاظ نکردن اوقات فراغت برای این گروه از نوجوانان گاهی زمینه ساز انحراف در جهت بزه کاری و مصرف مواد مخدر است.
ابراهیمی مقدم تصریح کرد: متاسفانه عده ای گمان می کنند اوقات فراغت تنها مختص بچه ها و نوجوانان است در صورتی که این ذهنیت یک تصور نادرست محسوب می شود همه انسانها به فرا خود و بسته به شرایط روحی، روانی و جسمی و امکاناتی که از آن برخوردارند نیازمند به اوقات فراغت و به تبع آسودگی و آرامش خاطرند.
وی با بیان اینکه پدر و مادر به عنوان بزرگترین و موثر ترین معلم و مربی برای فرزندان خویش خود نیازمند به فراغت و آرامش هستند اظهار داشت: در صورتی که روح و روان آنها با خستگی مواجه شود بطور طبیعی بازدهی کمتری در جهت آموزش و تربیت فرزندان خود خواهند داشت.
ابراهیمی مقدم در تشریح نقش و جایگاه اوقات فراغت در جهان امروزی عنوان کرد: در دنیای امروزی تمدن حاضر را تمدن و عصر فراغت می نامند. یکی از شاخصه های کشورهای توسعه یافته فراغت است در واقع کشورهایی که در امر فراغت ضعیف عمل می کنند یکی از شاخصه های توسعه یافتگی را از دست داده اند.
وی در ادامه تصریح کرد: اوقات فراغت یک مولفه حائز اهمیت است در راستای رشد و پرورش انسان فراغت عرصه رهایی است. رهایی از فشار روزانه ی کار و معشیت، فارغ شدن از دغدغه ها و استرس های روزمره و پرداختن به آنچه که مایه آرامش خاطر است البته به شکلی صحیح و مطلوب.
این آسیب شناس حوزه اجتماعی در نهایت افزود: لازم به ذکر است که برنامه ریزی ها به منظور پرکردن اوقات فراغت باید توام با برنامه ریزی مثبت و آرام بخش باشد نه استرس زا، اضطراب آفرین و سختگیرانه. اوقات فراغت زمانی است که برای فارغ شدن از سختی ها پرکردن اوقات فراغت فرزندان بصورت فشرده باعث دلزدگی آنها می شود و فرزندان را تحت فشار قرار می دهد که این امر با کارکرد مثبت و اصلی اوقات فراغت تضاد و منافات دارد./ز
برچسب ها: اوقات ، فراغت ، محصل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار