مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: هواشناسی آذربایجان غربی در تلاش است سیستم جامع هواشناسی فرودگاهی را در استان راه‌اندازی کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ، فرخ مطلبی‌فر در نشست خبری اظهار داشت: 132 ایستگاه باران‌سنجی، اقلیم‌شناسی، هواشناسی فرودگاهی و هواشناسی سینوپتیک در استان فعالیت می‌کند.

وی از نصب ایستگاه خودکار هواشناسی جاده‌ای در استان خبر داد و افزود: با تلاش و همکاری این اداره کل و اداره کل راه و شهرسازی استان، دو ایستگاه خودکار هواشناسی جاده‌ای در شمال استان نصب شده است.

به گفته وی ایستگاه‌های خودکار هواشناسی جاده‌ای برای نخستین‌بار در استان در گردنه قوشچی و گردنه قره‌تپه نصب شده‌اند که به زودی افتتاح و راه‌اندازی می‌شوند.

مطلبی‌فر با بیان اینکه اعتبارات این دو ایستگاه به صورت ملی تامین شده است، اظهار داشت: سازمان هواشناسی استان با نصب سیستم vsat و نظارت کامل بر نحوه اجرای پروژه زمینه مخابره اطلاعات از ایستگاه‌ها را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: این ایستگاه‌ها به صورت ملی عمل می‌کنند و اطلاعات مربوط به شرایط جوی منطقه، بارش‌ها، مه و دمای هوا را در محل گردنه و شمال استان به اطلاع تماس گیرندگان می‌رسانند.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود با اشاره به متوسط دمای استان گفت: در سال زراعی جاری متوسط دمای استان 8.9 درجه سانتی‌گراد است که این میزان در سال زراعی گذشته 10.5 درجه و در درازمدت 9.7 درجه سانتی‌گراد بود که کاهش نشان می‌دهد.

به گفته وی میزان بارندگی‌های استان در این مدت نیز از ابتدا تاکنون نسبت به سال زراعی گذشته و میانگین درازمدت 24 درصد کاهش نشان می‌دهد.

مطلبی‌فر با بیان اینکه بیشترین بارندگی‌ها در شهرستان سردشت و کم‌ترین میزان در میاندوآب بوده است، اضافه کرد: بارندگی‌های استان در این مدت به 323.1 میلی‌متر رسیده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.