كاهش قيمت و فراگير ساختن آثار خوشنويسي مي‌تواند موجب ورود اين آثار به خانه هاي مردم شود.

شاپور اسلامي هنرمند خوشنويس كشورمان در خصوص انگيزه خود از آغاز هنر خطاطي در مصاحبه با خبرنگار حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران گفت: در خانواده اي متولد شدم كه دستي در هنرهاي طراحي و سياه قلم داشتند و به دليل پيوندي كه بين كار طراحي و خطاطي حس كردم، با نقل مكان به تهران و شركت در كلاس هاي استاد اميرخاني و ثبت احساسات و علاقه مندي هايم به واسطه خوشنويسي، وارد اين حرفه شدم.
وي با اشاره به شهرتي كه در زمينه ثبت جملات هايكو در بين خوشنويسان كسب كرده، اظهار داشت: چنانچه بين هنرمند و مردم فاصله اي كوتاه وجود داشته باشد يك هنرمند واقعي مي‌تواند پيروان خود را به سمت خود جذب كند و اين در صورتيست كه تمام هم و غم خود را در راه هنر خود بگذارد و تعهدات ديگري مانع از فعاليت حرفه اي وي شود تا آثار قابل قبولي از آن هنرمند ظهور كند.
وي در ادامه افزود: در اين برهه از زمان، مسائل مالي و نيازهاي اقتصادي باعث دوري هنرمندان و عدم تمركز آنها به طور دائم بر روي هنر خود است، اين درصورتيست كه هنرمندان ما بايد در درجات عالي فعاليت خود قرار داشته باشند و در غير اين صورت كوچكترين احساس نزول در ايشان باعث ناراحتي و رنج دروني آن ها مي شود.
وي تصريح كرد: دولت هر كشوري بايستي از هنرمندان خود حمايت لازم را به عمل آورد، براي مثال در تجربه اي كه وي در برپايي نمايشگاه هايي در كشورهايي از جمله پاكستان داشته است پشتيباني محسوسي را از سوي دولت اين كشورها از هنرمندان خوشنويس خود شاهد بوده است و اين امر در صورتيست كه اين هنر، هنري غالب در كشور آ‌ن ها نيست.
اسلامي در اين خصوص پيشنهاد كرد: بهتر است در كشور ما نيز خوشنويساني به عنوان خطاطان برگزيده انتخاب شده و خدمات لازم در اختيار آن ها قرار گيرد تا اين هنرمندان نيز با دلگرمي به فعاليت هنري خود بپردازند.
وي افزود: ما همه بايد براي بدست آوردن تجربيات، شهريه اي بپردازيم و شهريه پرداختي من در مسير اين هنر عمر و جان ومال من بود اما به هر حال از تجاربي كه كسب كرده ام رضايت كامل دارم و معتقدم انسان بايد خطاهايي انجام دهد تا به موفقيت دست يابد.
وي با اشاره به جمله اي از آيدين آغداشلو با اين مضمون كه لوكوموتيو خوشنويسي سالهاست كه رفته و تنها واگنش باقي مانده افزود: مردم ايران مدتهاست كه آنطور كه بايد و شايد به دنبال اشعار و جملات هنري نمي‌روند و وي ثبت آثار هايكو را به منظور يادآوري مغتنم شمرده و برقراري ارتباط مردم و هنر خويش را به واسطه اين آثار مي داند.
اسلامي گفت: پافشاري بر خوشنويسي سنتي نوعي درجازدن است هنرمندان اين عرصه بايستي نوگرا بوده و به نوآوري و ابداع بپردازند.
وي اظهار داشت: سخت معتقدم بايد نمايشگاه ها را به خانه مردم برد زيرا مردم به دليل مشغله هاي روزمره و درگيري هاي خود از بازديد از نمايشگاه هاي خوشنويسي بازمانده اند كه بايستي اين آثار را ارزان و فراگير كرده و آثار حقيقي را جانشين پوسترها و عكس ها در خانه هاي مردم كرد.
اين خوشنويس كشورمان افزود: ما براي مقابله با اين مشكل حدود صد اسلايد آثار هنرمندان پيشين را در استان گلستان به نقد گذاشتيم و هنرمندان و هنر دوستان را در اين رابطه براي نخستين بار در ايران به چالش كشيديم.
وي در ادامه گفت: دولت در رابطه با اين مسئله ادارات را وادار به اختصاص دادن درصدي از بودجه خود به خريداري آثار هنري، هديه اين آثار به كارمندان و استفاده از آنها در محيط هاي اداري كرده است و نيز صدا و سيما به استفاده از آثار خطي بسياري در سريالهاي اخير همت گمارده است./ي2
برچسب ها: خطاطی ، نمایشگاه ، اسلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار