رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي ضمن عرض تسليت به تمام خانواده هاي بازماندگان زلزله عصر ديروز شهرستان هاي اهر، هريس و ورزقان، اعلام كرد: آثار تاريخي اين شهرستان ها بر اثر زلزله عصر آسیب چندانی ندیده اند .

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ،تراب محمدی با اعلام اين خبر افزود: شهرستان اهر و ورزقان داراي آثار تاريخي فراواني ازدوره هاي مختلف است که اکثر اين بناها دچار آسيب جدي نشده اند.

محمدي اولويت اول تمام مردم و دستگاه های دولتی را رسيدگي به مسائل انساني و سامان دهي به اوضاع افراد آسيب ديده و خانواده هاي داغدار دانست و گفت: سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري پس از سامان يافتن نسبي اوضاع خانواده هاي اين سه شهرستان، رسيدگي نسبت به استحكام بخشي و حفاظت از آثار تاريخي مناطق آسيب ديده را آغاز خواهد كرد.

وي با بيان اينكه تيم های كارشناسی و یگان حفاظت سازمان براي بررسي ميزان خسارات احتمالي وارد شده به ابنيه و آثار تاريخي اين سه شهرستان به مناطق زلزله زده وارد شده اند، گفت: تعدادي از آثار تاريخي شهرستان اهر دچار آسيب هايي شده اند.

رئيس شوراي فني ثبت آثار تاريخي و فرهنگي استان در فهرست آثار ملی تشريح كرد: گنبدخانه مقبره شيخ شهاب الدين اهر (موزه ادب و عرفان) با آسيبي در حدود 20 الي 30 درصد و برش و شكافي در سقف، آسيب 10 الي 15 درصدي در كاروانسراي عباسي گويجه بل، آسيب 25 الي 30 درصدي در خانه دكتر قاسم خان اهري و فرو ريختن سقف چند مغازه در بازار تاريخي اهر فهرست آثار آسيب ديده از زلزله عصر روز شنبه را در شهر ستان تشكيل مي دهند.

وی گفت : خانه امیر ارشد درشهرستان ورزقان حدود 20 الی 25 درصد آسیب دیدگی دارد که شامل ترک هایی در دیوار ها و سقف این بنا می شود .

محمدي خاطرنشان كرد: اخبار تکمیلی پس از بازدید کامل آثار تاریخی توسط مدیران و کارشناسان سازمان به اطلاع خواهد رسید و همچنین به زودي و پس از حاصل آمدن آرامش و ثبات نسبي در مناطق زلزله زده، مرمت و حفاظت اضطراري از ابنيه و آثار تاريخي آسيب ديده آغاز خواهد شد.

وي همچنين با تسليت مجدد به خانواده هاي داغدار و افراد صدمه ديده زلزله ديروز، يادآور شد: سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان نيز همانند تمام ارگان ها و نهادهاي دولتي همگام با مردم نوع دوست آذربايجان شرقي براي ياري رساني و ساماندهي به خانواده ها و مناطق آسيب ديده استان بسيج شده و به كمك اين افراد مي شتابند./س

برچسب ها: آثار ، تاریخی ، زلزله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.