بسیاری از زمینهای ویران و باقیمانده از دوران جنگ تحمیلی در خرمشهر توسط دولت در حال تصرف بوده که همین امر موجبات مجادله نارضایتی بسیاری از صاحبان این املاک را دربر داشته است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان، شهرستان خرمشهر بیش از 165 هزار نفر جمعیت دارد. شهری که بوی خون و جهاد و قیام مردمی را می دهد و بعد از جنگ هشت ساله تحمیلی و دوران دفاع مقدس تا به امروز رنگ آبادی را به خود ندیده و همچنان از کمبود امکانات، فقر، محرومیت و نبود دلخوشی ها رنج می برد.
مردم خرمشهر سالهای سال است که با مشکلات ریز و درشت دست و پنجه نرم می‌کنند و همچنان چشم انتظار کسی هستند که بتواند درست و حسابی گره ای از مشکلات آنها را بگشاید و به گفته معمول «معجزه کند». این مردم امیدوارند روزی بیاید که بعد از عبارت «خرمشهر را خدا آزاد کرد» بنویسند «خرمشهر آباد شد»، این آرزو گرچه پس از گذشت 33 سال از جنگ تحمیلی برای مسئولان سخت نیست اما برای این مردم که تاکنون حرکتی انقلابی از سوی مسئولان برای عمران منطقه شان ندیده اند امری محال و غیرقابل تصور است.
 
خرمشهری که پیش از جنگ تحمیلی تا به امروز در اذهان به ثبت رسیده آنقدر رونق داشت و توسعه یافته بود ولی امروز فقط در عکس و آلبو‌م های مردمش می توان ردی از آن جست، ردی از طراوت، رونق، دلخوشی و شادزیستی مردم خونگرم.

امروز با شکستن لوله های فاضلاب در کوچه پس کوچه های این شهر، خیابانهای ناهموار و ناصاف، بی رونقی بازار و حداقل بودن امکانات تفریحی در شهر، ذهن را به اشتباه به «ویران شهر» می برد نه «خرمشهر»؛ شهری که بویی از زندگی نه در آن شنیده می شود و نه دمیده.
 
مناطق جنگ زده در خرمشهر
البته نباید در سالهای پس از جنگ تلاش مسئولان را برای عمران و احیا کردن بخشهای مختلف این شهر نادیده گرفت، اما با نگاهی گذرا به اداره بندر، گمرک، تاسیسات دریایی و منطقه آزاد اروند که بخش اعظم آن در خرمشهر قرار دارد می توان تا حدودی به آینده این شهر ارزشمند امیدوار شد.

تصرف اراضی ویران در خرمشهر
 
اخیرا توسط مردم این منطقه شنیده شده که بسیاری از اراضی ویران و باقیمانده دوران جنگ تحمیلی در خرمشهر در حال تصرف توسط دولت بوده که صاحبان آنها از این امر بسیار ناراضی و دلخور هستند.

یکی از صاحبان املاک ویران در خرمشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اخیرا اداره کل مسکن و شهرسازی استان خوزستان مبادرت به تصرف املاک درون شهری مردم خرمشهر با توجه به لایحه مصوب 1358 که در ابتدای انقلاب راجع به اراضی برون شهری است، کرده است.

وی افزود: این در حالی است که املاک مردم خرمشهر همگی محل خانه و زندگی و اماکن تجاری آنها بوده که به واسطه جنگ تحمیلی هشت ساله که کانون وقوع حوادث آن خرمشهر بود تخریب شدند و اکنون به صورت تسطیح شده درآمده اند.

کاظم زرگانی تصریح کرد: با توجه به ظلمی که به مردم خرمشهر در این سالها شده اداره مسکن و شهرسازی با مهرورزی نسبت به جمع آوری اطلاعات ثبتی املاک و درج آن در روزنامه ای که اسم آن را فقط با سلسله مراتب قانونی خودشان دنبال کرده، در دستور کار قرار داده اند.
 
مخروبه های جنگ در خرمشهر

وی با بیان اینکه هیچکس نمی تواند صاحب ملکی را مجبور به فروش اجباری ملکش کند، ادامه داد: این در جایی است که مالکان در شهر کوچک خرمشهر حاضر و شناخته شده اند و دارای آدرس، شماره تلفن و کدپستی که در پرونده ثبتی آنها موجود است، هستند.

این شهروند خرمشهری عنوان کرد: باید نسبت به این ظلم آشکار رسیدگی و حق و حقوق مردم نسبت به املاکشان محترم شمرده شود.

وی اضافه کرد: امیدواریم مسئولان در این خصوص چاره ای بیا‌ندیشند و حق  مردم مظلوم این شهر را که سالیان سال در آوارگی جنگ و دفاع از میهن گام برداشته، بستانند.

زرگانی تصریح کرد: علت اینکه تاکنون نتوانسته ام زمین خود را که ارث پدر و تنها سرمایه من در این شهر است را آباد کنم عدم داشتن بنیه مالی و پرداخت نکردن تسهیلات توسط دولت برای این کار است.

وی گفت: انتظار ما از دولت این است که به جای ابلاغ چنین مصوبه های ناعادلانه ای با ارائه تسهیلات زمینه آباد سازی این زمینها را توسط مالکان حقیقی آنها فراهم کند.

ویرانی ملک من ارمغان جنگ هشت ساله است
دیگر شهروند خرمشهری که خود نیز یکی از صاحبان املاک متصرفی مذکور در شهرستان است، اظهار کرد: تنها دارایی ما در این شهر را م ‌خواهند به جرم مخروبه بودن تصرف کنند.
 
مخروبه های جنگ در خرمشهر

وی افزود: من همه اسناد و مدارک لازم و مکفی که نشان دهد این منطقه جزو مالکیتم است را دارم و آنها را بارها به مسئولان مرتبط ارائه داده ام اما مسئولان همچنان روال کاری خود را دنبال می‌کنند و به صحبتهای مالکان اراضی مخروبه شهرستان که ارمغان جنگ هشت ساله است، توجهی نمی کنند.

سینا جلیلیان عنوان کرد: تنها صحبت مسئولان با ما این است که باید هر چه سریعتر مناطق ویران تحت مالکیت خود را آباد کنید زیرا این اماکن موجبات زشتی چهره شهر را رقم زده است.

وی افزود: آخر ما با چه تسهیلات و درآمدی این اماکن را آباد کنیم، پس همین مسئولان لطف کنند و مبلغی را به عنوان وام برای صاحبان املاک مذکور در نظر بگیرند تا هم به زیباسازی چهره شهر بینجامد و هم ما را از این مشکل رهایی دهد.

رئیس شورای شهر خرمشهر در گفتگو با خبرنگار  مهر در خصوص اراضی ویران و تخریب شده برخی از مردم این شهرستان که پس از گذشت 33 سال از جنگ تحمیلی امروز از شهروندان اخذ می شود، اظهار کرد: نمی توان نام اخذ اراضی ویران و تخریب زمان جنگ در این شهرستان را تصرف و مصادره گذاشت.

وی افزود: در این شهرستان اراضی و زمینهای خالی زیادی وجود دارد و پس از جنگ تحمیلی همچنان دست نخورده باقیمانده، این زمینها معمولا یا صاحبانشان برای همیشه از خرمشهر رفته و یا برای آبادی منطقه مالکیت خود اقدام نکرده اند.

این اماکن به محل تجمع معتادان مبدل شده است
 
بهزاد نظامی تصریح کرد: این املاک که اغلب به محل تجمع معتادان و دفن زباله تبدیل شده و در هسته مرکزی شهر قرار دارد وضعیت نابه سامانی ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: در این راستای ابلاغیه ای به شهروندان اعلام شد که برای آبادی و عمران مناطق ویرانه خود اقدام کنند در غیر اینصورت دولت مجبور می‌شود وارد عمل شود و آن مناطق را به فضای سبز و مکانهای دیگر تبدیل کند.

اراضی مخروبه به نرخ روز خریداری می شود
 
رئیس شورای اسلامی شهر خرمشهر همچنین عنوان کرد: در این زمان دولت اقدام به خرید زمینهای افراد مذکور کرده و اراضی آنها به نرخ روز و معمول می کند.
 
مخروبه های جنگ در خرمشهر

وی ادامه داد: برخی از این اراضی نیز بیش از 18 ساله که مسکون مانده و همچنان صاحبان آنها برای بهسازی و آبادی این اماکن هیچ اقدام عملی انجام نداده اند.

نظامی بیان کرد: فکر نمی‌کنم بتوان نام این عمل دولت را تصرف گذاشت و مردم باید بدانند این کار در راستای زیباسازی محیط شهری، اجتناب از آلودگی و تجمع زباله، نخاله و معتادان در این مراکز همچنین عمران و آبادی بیش از پیش محیط شهری است.

وی عنوان کرد: امیدواریم با تعامل صاحبانی که املاک آنها سالها به حال خود رها شده همچنین مسئولان شهری بتوان در راستای رفع مشکل پیش آمده در شهرستان گام موثری برداشت.

امام جمعه خرمشهر نیز در این خصوص گفت: پس از آزادسازی خرمشهر تعداد زیادی از شهروندان دیگر به شهر بازنگشته و اراضی آنها تا به امروز خالی و بدون سکنه مانده است.

وی افزود: این اماکن که پیش از جنگ هشت ساله تحمیلی بسیار آباد بوده و عمران شهر را به دنبال داشته است امروز به مخروبه مبدل شده و مسائل غیربهداشتی و نامطلوبی را در بخشهای مختلف شهر ایجاد کرده است.

حجت‌الاسلام سیدنبی موسوی عنوان کرد: اکثر ساکنان این اماکن مخروبه و اراضی ویران امروز در خرمشهر حضور ندارند و همین امر مسکن و شهرسازی را بر آن داشته که زمینها را با نرخ روز از صاحبان آنها خریداری کند.

تصرف اراضی مردم خرمشهر خیانت است
 
نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص این موضوع چنین اظهار نظر کرد: در دوره هشتم مجلس لایحه ای مبنی بر ساخت اماکن مخروبه شهری باقیمانده از جنگ تحمیلی و تبدیل آنها با پروژه های عمرانی و پارک به تصویب رسید.

عبدالله سامری با بیان اینکه این لایحه با عنوان نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی تصویب شد، افزود: این لایحه مربوط به سال 58 بوده و هیچ ارتباطی به امروز ندارد زیرا بیش از 28 سال است که از جنگ تحمیلی می گذرد و بسیاری از مناطق جنگی این شهر آباد و ساخت و ساز شده است.

اراضی، مطابق قیمت روز خریداری می شوند
 
سامری با بیان اینکه مسکن و شهرسازی می خواهد زمینهای باقیمانده از دوران جنگ مردم این شهرستان را تصرف کند، تصریح کرد: این ارگان تعهد کرده که در قبال تصرف زمینها مطابق قیمت روز به مالکان پول پرداخت کند که این امر اجباری و غیرمنطقی است.

وی ادامه داد: مردم این مناطق مخروبه به جا مانده از دوران جنگ را زمینهای آبا و اجدادی خود دانسته و قصد فروش اجباری آنها را ندارند.
 
مخروبه های جنگ در خرمشهر

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انجام این کار خیانت به مردم است زیرا مردم از ته دل برای فروش زمینهای خود راضی نیستند و مسئولان مرتبط باید این مسئله را مدنظر قرار دهند.

مسئولان قانون را پتک کرده اند
 
سامری همچنین عنوان کرد: مسئولان پیگیر این موضوع بدانند که آیا قیمت زمینهای شهری با اراضی وسط خرمشهر یکی است، آیا مردم به اجبار باید اقدام به فروش زمینهای اجدادی خود کنند، چرا مسئولان از مردم منطقه و شهر خود حمایت نمی کنند، چرا قانون را پتک کرده و بر سر مردم فقر و زبان بسته خرمشهر می کوبند.

وی با اشاره به اینکه برای ساخت و ساز اراضی ویران خرمشهر نیاز به تسهیلات است که مردم این منطقه از آن بی بهره‌اند، تصریح کرد: آخر مردم نیازمندی که تنها دارایی‌شان همین زمینهاست چگونه قادر به ساخت اراضی ویران خود هستند، پس چرا مسئولان برای آنها اعتبار و تسهیلات ویژه ای در نظر نمی گیرند.
 
نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز که بسیاری از بانکها در ازای پرداخت وام و تسهیلات، مردم را ملعبه دست خود قرار می دهند، مسئولان چه انتظاری از مردم این شهرستان برای آبادی اراضی ویران دارند.

وی با بیان اینکه برخی مسئولان بر این معتقدند که با تصرف و فروش اجباری این اراضی به زیباسازی چهره شهر کمک شایانی می شود، گفت: آیا با زمینهای 100 و 200 متری این شهروندان می توان به ساخت پارک و زیباسازی محیط شهری کمک شایانی کرد، آیا این روند با منطق و عقل سازگاری دارد.

با وجود اینکه نمی توان منکر این موضوع شد که وجود خانه ها و زمین های مخروبه و بعضا رها شده در مناطق مختلف شهر از جمله هسته مرکزی شهر از خرمشهر شهری ویران ساخته شده ولی نباید از این موضوع غافل شد که باید رضایت مردم برای همراهی با این کار و به عبارتی برای آباد کردن شهرشان جلب شود./س

برچسب ها: مجادله ، مخروبه ، خرمشهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.