در ایران هشت هزار گونه گیاهی وجود دارد که هزار و 500 گونه آن دارویی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس استان فارس نیز به لحاظ ویژگی های اقلیمی و تنوع آب و هوایی یکی از مناطق مهم رویش انواع گیاهان دارویی محسوب می شود . رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت : این استان با تولید بیش از 50 درصد گیاهان دارویی کل کشور بزرگترین پرورش دهنده و صادرکننده گیاهان دارویی در کشور است .

فارس نزدیک به 4 میلیون هکتار مراتع در اقلیمهای مختلف داردکه حدود دو هزار نمونه دارویی در آن شناسایی شده است.

ظرفیت تولید علوفه مراتع فارس بیش از یک ‌میلیون تن است که یک سوم این عرصه‌ها توان تولید گیاهان دارویی و صنعتی را دارند.

وی افزود :در فارس بیش از 13 هزار و 500 هکتار کشت گیاه دارویی و صنعتی شامل گونه‌های شاخص از جمله آنغوزه، باریجه، وشاء، زیره سیاه و گل نرگس در عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد.

به گفته سکینه سیاحی مدیر کل گمرکات فارس سالانه بیش از 40 هزار تن انواع گیاه دارویی به ارزش 25 میلیون دلار به کشورهای آلمان کویت قطر بحرین و عربستان سعودی صادر شده است .

از ابتدای امسال نیز یک هزار و 150 تن گیاه دارویی به ارزش 5 میلیون و 952 هزار و 878 دلار از ابتدای امسال از استان فارس صادر شده است .

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت ، معدن و تجارت فارس گفت: این میزان گیاه دارویی از رویشگاه‌های بالقوه این استان به کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورها از جمله آلمان ، ایتالیا ، هندوستان ، فرانسه ، بلژیک و استرالیا صادر شده است.

به گفته عوض پور ادویه جات ، شیرین بیان ، حنا ، سدر ، برگ زیتون ، برگ نعناع ، کندر کوهی ، زعفران ، آویشن ، آنغوزه تلخ و شیرین و صمغ های گیاهی از جمله اقلام گیاهان دارویی صادراتی فارس است.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به کشت و توسعه گیاهان دارویی در سطح استان می گوید: در سال های اخیر با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی استان فارس، اقدامات مناسبی در خصوص توسعه و کشت گیاهان دارویی، صنعتی از جمله آنغوزه و باریجه در استان صورت گرفته است و در حال حاضر این گیاهان در 250 هکتار از اراضی کشاورزی در حال کشت است.

حشمت اله صادقی با اشاره به اینکه هم اکنون در استان فارس 1700 گونه گیاهی وجود دارد که بیش از 300 گونه آن دارویی است می افزاید: در حال حاضر 34 گونه گیاهی دارویی فارس متاسفانه در حال نابودی و انقراض هستند.

وی در خصوص علل و عوامل انقراض این گیاهان دارویی معتقد است: عوامل طبیعی از جمله خشکسالی و عوامل انسانی از قبیل برداشت های بی رویه، تغییر کاربری اراضی و چرای بی رویه در انقراض آنها مؤثر بوده است.

خرد نیز با بیان اینکه یکی از قابلیت های اساسی استان که تاکنون به صورت مطلوب از آن بهره مند نشده ایم گیاهان دارویی و صنعتی استان است گفت: برای حفظ گونه های گیاهی لازم است آنها را صنعتی کنیم اما متأسفانه گیاهان دارویی صنعتی فرآوری نشده و خام از استان به سایر استانها و حتی خارج از کشورها صادر می شود و پس از فرآوری دوباره به استان برمی گردد.

حشمت اله صادقی معتقد است جلوگیری از چرای بی رویه دام، کاشت بذر گونه های در حال انقراض در مراتع و جنگل ها، سپردن توسعه و کشت گیاهان دارویی به وسیله خود مردم، از راهکارهای جلوگیری از انقراض گونه های گیاهی است.

وی افزود: با توجه به پتانسیل های متنوع استان در بخش پرورش گیاهان دارویی می توان با ایجاد مزرعه های تولید گیاهان دارویی و حمایت از کشاورزان در اهلی کردن این گیاهان با تکمیل تحقیقات و پژوهش در این زمینه و ایجاد بانک ژن گونه های در حال انقراض برای تولید انبوه این گیاهان و تقویت صنعت فرآوری و صادرات آن به کشورهای متقاضی تلاش کرد.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس نیز معتقد است نداشتن کارخانه فرآوری گیاهان دارویی را از دیگر مشکلات این بخش می داند و می گوید: نبود کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در فارس که قطب تولید گیاهان دارویی در کشور است، مشکلاتی را به وجود آورده به گونه ای که این گیاهان به صورت خام از استان خارج و پس از فرآوری با قیمتهای زیادی به استان وارد می شود.

کاظم بردبار میگوید : به منظور رفع این مشکل اخیرا اقدامات مناسبی برای راه اندازی کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در استان انجام شده و قرار است کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در فارس راه اندازی شود که با راه اندازی آن تحول عظیمی در فرآوری گیاهان دارویی در فارس ایجاد می شود.

وی می افزاید: با پیگیریهای صورت گرفته در آینده ای نزدیک دومین کارخانه فرآوری گیاهان دارویی کشور در استان فارس احداث می شود که برای آن زمین مناسبی با سرمایه گذاری هزار میلیاردی درنظر گرفته شده است.

وی می گوید: با توجه به تنوع اقلیمی استان فارس پتانسیل تولید گیاهان دارویی در این استان بسیار بالاست از این رو با احداث کارخانه تحول عظیمی در تولید گیاهان دارویی و فرآوری آن صورت می گیرد.

کاظم بردبار می گوید: طی مدت اخیر تحقیقات خوبی برای اهلی کردن گیاهان دارویی انجام شده و در حال حاضر کلکسیونی از گیاهان دارویی که بیش از 40 گونه است در فارس وجود دارد.

به گفته بردبار از دیگر اقدامات حمایتی گیاهان دارویی استان طرح صیانت از جنگل ، توسعه کشت گیاهان دارویی،ترغیب افراد را به تولید گیاهان دارویی است.
برچسب ها: گیاه ، دارویی ، فارس ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.