رئيس كل سازمان امور مالياتي از برخورد قانوني با بدهكاران مالياتي خبر داد و گفت: اجراي طرح جامع مالياتي از اواخر امسال در 3 استان به صورت آزمايشي آغاز مي شود.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شبكه اخبار اقتصادي و دارايي (شادا) به نقل از فارس ، علي عسكري در مورد سهم ماليات از توليد ناخالص داخلي، افزود: در قانون برنامه پنجم توسعه آمده است، سهم ماليات از توليد ناخالص داخلي بايد تا پايان برنامه به 10 درصد برسد كه در حال حاضر اين نرخ حدود 7 درصد است و اگر طرح جامع مالياتي اجرا شود، اين هدف دست يافتني خواهد شد.

عسكري افزود: طرح جامع مالياتي از اواخر سال جاري به صورت آزمايشي در سه استان شروع مي‌شود و اجراي آن از سال آينده در كشور آغاز خواهد شد.

وي در مورد معوقات مالياتي گفت: معوقات يك جريان سيال است كه مرتب تعدادي از پرونده‌ها از معوقات مالياتي خارج شده و تعدادي پرونده جديد به معوقات اضافه مي‌شود و هيچ زمان ماليات معوق تمام نمي‌شود.

عسكري گفت: تا پايان سال گذشته حدود 5 هزار و 200 ميليارد تومان ماليات معوقه مالياتي برآورد مي‌شود كه در حال حاضر نيز معوقات ماليات در همين حدود است.

رئيس سازمان امور مالياتي كشور برنامه‌هاي وصول ماليات معوق را اين گونه تشريح كرد كه از ابزارهاي قانوني براي وصول ماليات معوق استفاده مي‌شود كه اين ابزارها هم تشويقي و هم تنبيهي است.

وي گفت: ابزار تشويقي اين است كه اگر كسي ماليات خود را يكجا بپردازد، بخشي از جرايم او بخشيده مي‌شود و ابزار تنبيهي اين است كه اگر كسي ماليات ندهد، با توقيف اموال، برداشت از حساب و ممنوع‌الخروجي روبرو مي‌شود و اينها ابزارهاي قانوني است كه استفاده مي‌شود.

عسكري در مورد شرط بخشودگي جرايم مالياتي گفت: اگر كسي خوش‌حساب باشد و به موقع اظهار‌نامه بدهد و اصل ماليات را پرداخت كند، اگر جريمه‌اي داشته باشد، قابل ارفاق خواهد بود.

رئيس كل سازمان امور مالياتي در مورد معوقات مالياتي و ممنوع‌الخروج كردن گفت: جايي كه لازم باشد، براي معوقات مالياتي از ابزار قانوني استفاده مي‌كنيم و اگر كسي بدهي مالياتي داشته باشد و به واحد وصول و اجرا مراجعه كند، اما بدهي‌اش را پرداخت نكند، از ابزار قانوني براي ممنوع‌الخروج كردن و نيز مسدودي حساب و توقيف اموال او استفاده مي‌شود.

عسكري در مورد سهم ماليات از بودجه جاري كشور گفت: در سال جاري 34 هزار ميليارد تومان درآمد مالياتي شامل 5 هزار ميليارد تومان عوارض ارزش افزوده و 11 هزار ميليارد تومان عوارض گمركي در قانون بودجه در نظر گرفته شده كه در مجموع كل درآمد ماليات و عوارض حدود 45 هزار ميليارد تومان پيش‌بيني شده كه اين رقم حدود 45 درصد بودجه جاري دولت را تشكيل مي‌دهد.

وي افزود: در قانون برنامه پنجم تكليف شده تا پايان برنامه كل بودجه جاري دولت از محل ماليات‌ها تأمين شود.

عسكري در مورد عملكرد مالياتي در سال جاري گفت: حدود 4.7 ميليون فقره اظهار‌نامه ماليات عملكرد دريافت شد كه 280 هزار فقره به شكل دستي و 4.5 ميليون فقره به صورت الكترونيكي دريافت شده كه نسبت به سال گذشته از رشدي معادل 10 درصد برخوردار است.

وي گفت: در چهار‌ماه نخست سال جاري 10 هزار ميليارد تومان درآمد مالياتي بر اساس قانون بودجه براي دولت به دست آمده است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار