پژوهشكده مكانيك سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران موفق به تدوين استاندارد مصرف و برچسب انرژي پكيج‌ يونيت‌هاي تهويه مطبوع در ايران شد.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي وزارت علوم ، مهندس كيوان نياكي عضو هيات علمي پژوهشكده مكانيك سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران و مجري اين طرح در اين خصوص اظهار داشت : با توجه به اينكه شاخص‌هاي مصرف انرژي در بسياري از كشورهاي دنيا متغير مي‌باشد و وجود استاندارد شاخص در اين زمينه جهت كاهش واردات دستگاه‌هاي پرمصرف و افزايش زمينه رقابتي در توليد دستگاه‌هاي كم مصرف در كشور ضروري مي‌باشد، تدوين اين استاندارد از اهميت به سزايي برخوردار است.
وي در ادامه با اشاره به اينكه تدوين اين استاندارد به سفارش معاونت انرژي وزارت نيرو انجام گرفته است ،گفت: هدف از اجراي طرح كاهش مصرف انرژي در كشور مي‌باشد كه اين امر از طريق استانداردسازي سيستم‌هاي انرژي‌بر امكان پذير مي‌باشد.
مهندس نياكي در ادامه افزود: دستگاه‌هاي پكيج يونيت تهويه مطبوع از جمله دستگا‌ه هاي پرمصرف انرژي مي‌باشند كه در كاربردهاي خانگي و صنعتي مورد استفاده قرار مي‌گيرند و با توجه به اين موضوع، مصرف بالاي انرژي اين دستگاه‌ها مورد بررسي قرار گرفته و در نهايت براي آنها استاندارد مصرف و برچسب انرژي با شماره ملي استاندارد 10306 در نظر گرفته شده است .
مجري اين طرح با اشاره به اجراي آن براي اولين بار دركشور اظهار داشت: تغيير يك رده انرژي دستگاه حداقل 20% كاهش مصرف انرژي را به همراه خواهد داشت و با توجه به حجم و تعداد بسيار زياد اين دستگاه در كشور شاهد صرفه جويي قابل ملاحظه‌اي در اين زمينه خواهيم بود.
گفتني است سيستم‌هاي تهويه مطبوع در دستگاه‌هاي پكيج يونيت ها، مجموعه‌اي يكپارچه از سيستم‌هاي خنك كننده و گرمازاي خانگي و صنعتي مي‌باشند. /عط
برچسب ها: پرمصرف ، شاخص ، انرژی ، صنعتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار