پرونده مراسم سنتي "علم گرداني هزاوه" براي ثبت در فهرست آثار ملي كشورمان به كميته ثبت آثار ارسال شده است.

مجتبي رضواني،سرپرست اداره كل ميراث فرهنگي،‌صنايع دستي و گردشگري استان مركزي به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت:آيين سنتي علم گرداني "يكي از مراسم سنتي ماه محرم بوده گفت: آيين سنتي علم گرداني يكي از مراسم سنتي ماه محرم بوده كه از 300 سال پيش در روستاي هزاوه از توابع شهرستان اراك برگزار مي‌شود.
وي افزود: آيين مذهبي علم گرداني در روز عاشورا با بردن علم به تپه‌اي موسوم به "مبارك" و عزاداري و حسينيه زني ادامه يافت و علم در ميان سوگ و ماتم،دوباره به امامزاده احمد (ع) هزاوه برگردانده مي‌شود.
رضواني تصريح كرد:عزاداران هيئت سادات هزاوه همگي با لباس‌هاي مشكي در اين آيين شركت مي‌كنند و علم عاشورا را به عنوان نماد رشادت علمدار كربلا در روز اول محرم آذين كرده و در ميان صف سينه زنان عزادار در بين محله‌هاي روستا به حركت درمي‌آورند.
سرپرست اداره كل ميراث فرهنگي،‌صنايع دستي و گردشگري استان مركزي بيان كرد:اين علم در روزهاي اول و دوم محرم در محله "طره زار"، پنجم و ششم محرم در محله "سرآسياب" هفتم محرم در محله‌‌هاي "پايين و ميان روستا" نهم محرم در محله‌‌هاي ديگر روستا به حركت درمي‌آيد و هنگام علم گرداني در اين محله‌ها گوسفند و گاو قرباني مي‌شوند و به عزاداران نذري مي‌دهند.
وي اظهار داشت:پرونده آيين علم گرداني در روستاي هزاوه اراك براي بررسي در كميته ثبت آثار ملي كشور براي ثبت معنوي ارسال شده است./ه
برچسب ها: مراسم ، سنتی ، علم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار