دومین شهر نفت‌خیز خاورمیانه که معادن سنگ و کوره‌های آهک پزی آن زبانزد خاص و عام است همچنان در محرومیت به سر می‌برد. شهروندان هفتکل از امکانات شهری و تفریحی چشم پوشیده‌اند اما امکانات درمانی اگر فراهم نشود مجبورند از دنیا چشم فرو بندند....





به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، یکی از مشکلاتی که از دیرباز گریبانگیر شهر نفت خیز و محروم هفتکل بوده و باعث رنجش مردم این دیار می‌شده، نبود امکانات درمانی مناسب است. به دلیل همین عدم امکانات و در راس آن نبود پزشک متخصص، تاکنون عده‌ای جان خود را از دست داده‌اند که تعداد آن‌ها هم کم نیست.

در دور نخست سفر استانی هیئت دولت به استان خوزستان در سال 1385، پیشنهادی مبنی بر احداث یک مرکز درمان بستر 12 تختخوابه در هفتکل تصویب شد که پس از حدود شش سال، فقط در حد یک ساختمان جدید در جوار بارگاه هفت شهید گمنام باقی ماند و از امکاناتی که قرار بود در این مرکز استفاده شود خبری نیست.

* مصوبه‌ای که بر زمین ماند

رضا جعفرزاده جوان هفتکلی که چند ماه پیش پدرش را به خاطر همین نبود امکانات در شهر از دست داد، وضعیت درمانی این منطقه را بسیار اسفبار توصیف کرده، می‌گوید: پزشکانی که در درمانگاه‌های هفتکل مشغول هستند تازه کار و کم تجربه‌اند و آنچنان که باید، نمی‌توانند برای بیماران کاری انجام دهند.

وی در ادامه به احداث مرکز بهداشتی درمانی در کوی شهدا اشاره کرده، می‌افزاید: پیش از این، درمانگاه در وسط شهر بود و همه به آن دسترسی داشتند اما اکنون از شهر فاصله دارد و مردم برای رفتن به آنجا دچار مشکل می‌شوند.

به گفته این شهروند هفتکلی، درمانگاه را دو قسمت کرده‌اند؛ صبح‌ها در محل قبلی خدمات درمانی به بیماران ارائه می‌شود و شب‌ها باید بیماران با هزاران زحمت خود را به محل جدید برسانند. در صورتی که در دور اول سفرهای استانی رئیس جمهور به خوزستان مصوبه‌ای اعلام شد که شد قرار بود با اجرای آن، یک مرکز درمان بستر با تجهیزات خوب و به روز راه اندازی شود که این چنین نشد.

جعفر‌زاده تاکید می‌کند: اگر بیماری اورژانسی به درمانگاه شماره 2 مراجعه کند و نیاز به رادیولوژی و یا آزمایش داشته باشد باید به مرکز شماره یک بیاید، آن را انجام دهد و بار دیگر به مرکز 2 برگردد. تازه آن وقت پزشک عمومی آن مرکز، آن را ببیند.

وی می‌گوید: شهروندان می‌توانند از نبود امکانات تفریحی و نشاط آور چشم پوشی کنند ولی اگر کسی نیمه شب دچار مشکل خاصی شد، باید چه کار کند؟ او چاره‌ای جز اعزام به رامهرمز و یا اهواز ندارد که گاهی اوقات هم در بین راه بیمار از دنیا می‌رود.

* پزشکان کم تجربه

علی مقدم دیگر شهروند هفتکلی که به گفته خودش به دلیل نبود امکانات درمانی قرار است از هفتکل نقل مکان کند، می‌گوید: ما مردم هفتکل موش آزمایشگاهی برای پزشکان تازه کار شده‌ایم. فارغ التحصیلان جوان پزشکی به شهر ما می‌آیند و پس از چند سال که خبره شدند، از اینجا می‌روند.

وی به یک نمونه مثال عینی از کمبود امکانات و پزشک متخصص که خود با آن مواجه شده اشاره می‌کند: چند شب پیش همسرم بیمار شد، وقتی برای مداوای وی، به درمانگاه مراجعه کردم و وضعیت دکتر را دیدم اجازه ندادم همسرم را معاینه کند و‌‌ همان شب با 14 هزارتومان به عنوان دربستی تاکسی او را به رامهرمز بردیم.

مقدم در ادامه با اشاره به مشکلات داروخانه‌های شهر نیز اظهار می‌دارد: چندی پیش که گرد و خاک شدیدی آمده بود برای تهیه ماسک به داروخانه‌ها مراجعه کردم ولی هیچ کدام ماسک نداشت، این در حالی است که در تهران روزهایی که گرد و غبار است علاوه بر ماسک، شیر رایگان هم به شهروندان می‌دهند تا برای آنها مشکلی پیش نیاید. ما ماسک و شیر رایگان نمی‌خواهیم بلکه مسئولان پیگیری کنند تا بتوانیم ماسک را با پول خودمان از داروخانه تهیه کنیم.

وی مهم‌ترین خواسته خود را ازمسئولان فراهم کردن زمینه حضور پزشک متخصص در شهر هفتکل عنوان می‌کند تا دیگر مجبور نباشند با هزینه‌های زیاد به این شهر و آن شهر بروند.

* قدمت، ثروت، فلاکت

محمد عبدی‌پور جوان هفتکلی نیز به احداث ساختمان درمانگاه جدید اشاره کرده می‌گوید: قرار بود این درمانگاه تجهیز شود و پزشکان متخصص در آن به مداوای مردم بپردازند ولی‌‌ همان نیرو‌ها و امکانات قبلی منتقل شدند و هیچ دردی از مردم دوا نشد بلکه برای رفتن به آنجا هزینه کرایه تاکسی تلفنی به آن اضافه شد.

وی می‌افزاید: در هفتکل به هر بیماری به جز سرماخوردگی مبتلا شوی باید بار سفر به شهرهای دیگر از جمله اهواز را ببندی و برای درمان یک بیماری ساده مقدار زیادی هزینه کنی.

این شهروند از کم کاری و بی‌توجهی مسئولان به مسئله مهمی همچون سلامت و درمان مردم انتقاد کرده و می‌گوید: چرا در شهری با این همه قدمت و ثروت، کسی که دچار یک مسمومیت ساده می‌شود باید به اهواز اعزام شود و درمانی برای او در هفتکل چاره اندیشی نشود.

سید احسان موسوی دیگر شهروند هفتکلی از نبود پزشک متخصص حتی چشم پزشک انتقاد کرده می‌گوید: حتی داروخانه‌های محدود این شهر گاهی‌‌ همان داروهای ساده‌ای را که پزشک عمومی تجویز می‌کنند ندارند.

خانم روشنی نیز که خود با مشکلاتی به دلیل نبود متخصص مواجه شده می‌گوید: چندی پیش که فرزندم دل درد داشت به درمانگاه مراجعه کردیم، به دلیل ناتوان بودن پزشک در تشخیص بیماری، به اهواز اعزام شد که در اهواز، یک بیماری ساده اعلام شد این در حالی بود که هزینه زیادی برای اعزام و این رفت و آمد‌ها بر ما تحمیل شد.

* توپ در زمین نماینده

بهزاد صالح بیگی فرماندار و رییس شورای سلامت شهرستان هفتکل از رایزنی‌هایی که با دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شده خبر داده و می‌گوید: از اول مهرماه پزشک متخصص داخلی در هفتکل به صورت دایم مستقر می‌شود.

وی همچنین می‌گوید: یکی از افراد نیکوکار شهرستان در خواست احداث یک پلی کلینیک تخصصی برای حضور چهار پزشک متخصص اطفال، زنان و زایمان، ارتوپدی و داخلی را داده است که این پیشنهاد در حال طی مراحل قانونی است.

نماینده دولت در شهرستان هفتکل اظهار امیدواری می‌کند که این پلی کلینیک تخصصی در کمتر از شش ماه راه‌اندازی شود و به مردم خدمات رسانی کند.

صالح بیگی در عین حال تصریح می‌کند: از آنجا که صدور مجوز برای راه اندازی پلی کلینیک تخصصی نیاز به زمان زیادی دارد اگر دانشگاه علوم پزشکی اهواز حمایت کند و نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی نیز پیگیری نماید، به شرط آنکه مکان راه اندازی مورد تایید قرار گیرد ممکن است این پلی کلینیک زود‌تر از موعد مقرر نیز راه اندازی شود.

به گفته وی، با تخصیص اعتبار از سوی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، تجهیزاتی برای بخش درمانی شهرستان هفتکل خریداری شده که در آینده‌ای نزدیک مورد استفاده قرار خواهد گرفت./ج1

برچسب ها: خوزستان ، کوره ، نیکوکار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.