رییس مدیریت بحران کشور گفت: 5 ساعت نخست حادثه 5 ساعت طلایی براي زنده ماندن است.

 حسن قدمی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: 5 ساعت اول حادثه 5 ساعت طلایی است و اگر از این 5 ساعت زمان بیشتری بگذرد خطر و آمار تلفات جانی بیشتر می شود.

رییس مدیریت بحران کشور با اشاره به زلزله 2/6 مقیاس در ریشتر ساعت 53/16 دقیقه، روز شنبه، اظهار داشت، بلافاصله بعد از اطلاع، به سازمان مدیریت بحران استان و کارگروه ها اعلام آمادگی شد و بعد از شناسایی محل زلزله و پیش بینی های صورت گرفته متوجه شدیم این زلزله می تواند تلفات زیادی را در برداشته باشد.

وی ادامه داد:‌ با هماهنگی های صورت گرفته یک فروند بالگرد از تهران به منطقه حادثه دیده فرستاده شد.

قدمی تصریح کرد: جلسه شورای هماهنگی با حضور استاندار و مسئولان استانی در استان برگزار و دستورات لازم داده شد.

رییس مدیریت بحران کشور با اشاره به آمار تلفات جهانی در سه شهرستان اهر، هریس و ورزقان اذعان داشت: طبق آماری که تا ظهر روز یکشنبه از بیمارستان ها اخذ شد حدود 227 فوتی و حدود هزار و 380 نفر مصدوم شدند و از این تعداد مصدوم حدود 480 نفر بستری و مابقی سرپایی معالجه و ترخیص شدند.

قدمی گفت: پیش بینی این بود که اگر تلفات گسترده ای داشتیم آمادگی های لازم را داشته باشیم و به همین منظور بیمارستان صحرایی در ورزقان که فاقد بیمارستان بود برپا کردیم.

*مردم بهترین امدادگران

رییس مدیریت بحران کشور اظهار داشت: نیروهای مردمی بهترین امدادگران هستند، چرا که مردم نخستین گروه هایی هستند که می توانند زودتر از هر ارگانی در صحنه حاضر شوند.

وی ادامه داد: اگر مردم آموزش های لازم را در این زمینه دیده باشند می توانند به عنوان نیروهای امدادگر خانواده و اقوام و همسایگان خود را در اسرع وقت نجات دهند.

قدمی اضافه کرد: در یک حادثه ابتدا از امکانات خود استان و شهرستان استفاده می شود و در صورت نیاز از استان های همجوار درخواست کمک می شود، در این حادثه نیز استان اصفهان، البرز و قزوین اعلام آمادگی کردند ولی نیازی به دریافت کمک از آنها نبود.

رییس مدیریت بحران کشور با اشاره به آسیب دیدگی 115 روستا، تصریح کرد: 115 روستا بین 40 تا 60 درصد آسیب دیده اند که بافت فرسوده و کم دوام بناهای روستایی علت اصلی تلفات در این حادثه بوده است و اگر ضوابط ساختمانی در آنجا رعایت می شد قطعاً‌ تلفات کمتری بر جای می گذاشت.

*اعلام آمادگی دولت برای بهسازی منازل روستایی

رییس مدیریت بحران کشور گفت:‌ تأکید بر این است که شهروندان به سمت بازسازی و بهسازی منازل روستایی بروند و در این خصوص نیز دولت هم اعلام آمادگی کرده است.

قدمی با اشاره به اینکه شهرستان اهر منطقه زلزله خیز نیست، ادامه داد: شهرستان اهر از 50 سال پیش تاکنون تنها 3 مورد زلزله 3 ریشتری را تجربه کرده است و لذا با این اتفاق نباید غفلت کرد و باید تمام نقاط کشور آمادگی های لازم را داشته باشد.

رییس مدیریت بحران کشور گفت: تا بعدازظهر روز یکشنبه 8 هزار و 750 چادر و 11 هزار و 950 پتو و حدود 12 هزار جیره دو نفره بین حادثه دیدگان توزیع شده است.

وی با اشاره به کمک های مردم خودش خاطر نشان کرد: با بررسی های جمعیت هلال احمر و سازمان های متولی دیگر اگر نیازی به کمک های مردمی باشد، اعلام می گردد و همچنین مردم خودجوش می توانند کمک های نقدی خود را به حساب 99999 بانک ملت واریز کنند./ف

برچسب ها: قدمی ، زلزله ، ساعت طلایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار