ترنابازي از آ‌ئين هاي كهن مراسم مختلف در كنار مراسمي چون مرثيه خواني از اخلاقياتي مثل جوانمردي و پهلواني نشات و شكل گرفته است.

داود فتحعلي بيگي نويسنده و كارگردان تئاتر و پژوهشگر هنرهاي آئيني در خصوص تعزيه هاي اجرا شده در قالب مراسم ويژه محفل مهر و ماه به خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت: مجموعه برنامه هايي كه براي اجرا در محوطه باز تئاتر شهر تدارك ديده شده بود از سوي اداره كل هنرهاي نمايشي به سرپرستي كانون نمايش هاي آئيني سنتي به مدت 10 شب انجام شد شامل نقالي، مولودي خواني و ترنا بازي بود.
وي افزود: شب قبل از احيا مولودي خواني حذف شد و باقي اجرا شدند در كنار آن و در دل ترنا بازي يك مداحي هم داشتيم و سومين روز تعزيه يعني جمعه 20 مرداد به زمينه خواني و تعزيه خواني اختصاص داشت.
فتحعلي بيگي تصريح كرد: زمينه خواني نوعي از مرثيه خواني قديم تهران به شمار مي رود و شايد  در برخي نقاط ايران نيز بوده اما متاسفانه به طور تقريبي به فراموشي سپرده شده است و تعداد كمي از آن مطلع هستند.
اين هنرمند بيان كرد: ما در سه شب 19 و 20 و 21 ماه رمضان پيش از اجراي تعزيه به مدت نيم ساعت زمينه خواني داشتيم و پس از آ‌ن تعزيه و شبيه خواني اجرا مي شود كه اين تعزيه ها به ترتيب جنگ خندق ،‌جوانمرد قصاب، شهادت حضرت امير (ع) بودند.
وي در رابطه با سبقه و پيشينه ترنا بازي بيان كرد: مرثيه خواني و آئين هاي شبيه به آن در كشورمان سابقه اي چند قرنه دارد و برخي از آن ها نيز به همراه عارف قزويني تنظيم شده است.
وي افزود: تمامي آن ها به جهت موسيقايي بسيار متنوع و جذاب است كه موضوع آن بيشتر وقايع كربلا و پس از آن است.
فتحعلي بيگي اظهار كرد: طبق پژوهش ها و بررسي هايي كه كردم ترنا بازي از آئين هاي جوانمردي نشات گرفته و ضمن اين كه سرگرم كننده است. اما ذكر پند و اندرز و حكمت در آن ديده و شنيده مي شود.
وي ادامه داد: هر كس كه حاكم مي شود اهل معرفت است براي جمع حاضر موعظه مي كند او در اين لحظه واعظ نيست بلكه چند تذكر اخلاقي به جمع مي دهد و به شدت تحت تاثير اخلاق پهلواني است./ي2

برچسب ها: ترنابازی ، تعزیه ، نمایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار