تحلیلگر و پژوهشگر عربستانی مقیم لندن، با بیان اینکه درخواست سازمان عفو بین الملل از رژیم آل سعود برای آزاد کردن زندانیان (سیاسی ) درعربستان اقدامی نمایشی است، افزود: رژیم آل سعود به اقدامات فتنه افکنانه بین مردم این کشور (برای شناسایی مخالفان ) همچنان ادامه می دهد.

 به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، "حمزه الحسن" درباره درخواست سازمان عفو بین الملل از مقام های سعودی برای آزاد کردن آیت الله نمر باقر النمر گفت: درخواست این سازمان یک درخواست حقوقی است که یک ماه پس از بازداشت آیت الله نمر مطرح شده است و ضمانت اجرایی ندارد. ما انتظار داشتیم که این سازمان بیانیه محکمتری صادر کند و در آن بر مسئله افرادی که شهید شدند و زندانیان تاکید می کرد.

وی گفت: لحن این بیانیه درباره زندانیان و سرکوب سازمان‌یافته مردم در عربستان محکم نیست. معمولاً، سازمان عفو بین الملل درباره عربستان سکوت می کند و درباره آن موضع محکمی اتخاذ نمی کند.

حمزه الحسن تصریح کرد تاکنون واضح است که همه سازمان های حقوقی بین المللی نمی توانند رژیم سعودی را تبرئه و اقدامات آن را در بازداشت و سرکوب کردن مردم، نه فقط در منطقه الشرقیه بلکه در همه مناطق عربستان، توجیه کنند.وی گفت کارنامه عربستان در عرصه حقوق بشر بدترین کارنامه در میان کشورهای منطقه است.

حمزه الحسن درباره اتهام های آل سعود به آیت الله نمر باقر النمر درباره اینکه وی اختلالات روانی دارد و به اقدامات تحریک آمیز مشغول است گفت : کسانی که درباره سلامت عقلانی آیت الله نمر شک و تردید می کنند، در واقع، سلامت عقلانی خود آنها مورد شک و تردید است.

وی تصریح کرد : طرفداران و اطرافیان آیت الله نمر نگفته اند که برخی مقام های سعودی آیت الله نمر را متهم به داشتن اختلالات عقلی متهم کرده اند بلکه مطبوعات داخلی چندی پیش به نقل از وزیر کشور این مطلب را اعلام کردند. وزیر کشور عربستان اعلام کرد که آیت الله نمر به لحاظ عقلی و روانی دچار اختلالات است. بنابراین، چرا باید سخنانی را که وزیر کشور عربستان درباره آیت الله نمر گفته به دیگران منسوب کرد.

پژوهشگر و نویسنده عربستانی تصریح کرد درباره اتهام هایی مانند اینکه آیت الله نمر به تحریک دیگران می پردازد باید گفت که مگر آیت الله نمر چه چیزی گفته است که تحریک قلمداد می شود. اینکه برخی مدعی اند آیت الله نمر از مردم خواسته است از بمب های کوکتل مولوتوف استفاده کنند درست نیست بلکه آیت الله نمر گفته است حتی پرتاب سنگ به نیروهای امنیتی را تایید نمی کند. مسئله این است که رژیم استدلالی درباره بازداشت آیت الله نمر ندارد. آیت الله نمر مردم را به اقدامات تحریک آمیز و فتنه افکنی دعوت نکرده است بلکه رژیم است که به اقدامات فتنه افکنانه روی آوده است، مردم را علیه یکدیگر تحریک می کند، بافت اجتماعی را به هم زده است و مردم را از حقوق اساسی، دینی، مدنی و سیاسی محروم کرده است. بنابراین، رژیم است که فتنه افکنی می کند نه دیگران یا شیخ نمر.

حمزه الحسن در ادامه تاکید کرد هزاران نفر از مردم عربستان از سفر به خارج منع شده اند. فقط سال 1993 دست کم هفت تا هشت هزار نفر از شهروندان فقط در منطقه الشرقیه از سفر به خارج منع بودند. رژیم حاکم در عربستانی رژیمی است که هیچ کس نمی تواند اقدامات آن را در شکنجه کردن زندانیان و سرکوب کردن مردم تبرئه و توجیه کند.

وی گفت : فقط شیخ نمر در زندان نیست بلکه هزاران نفر از مردم عربستان اکنون در زندان هستند. نیروهای رژیم مردم را به طور مستقیم با گلوله های جنگی هدف قرار می دهد.

حمزه الحسن تصریح کرد : در هر جای دنیا زندانیان دارای حقوقی هستند که ارتباط با خارج و خانواده از جمله حقوق آنهاست، اما این رژیم تاکنون چنین حقی به زندانیان نداده است. از سوی دیگر، مسئله دیگر درباره بازداشت شدگان محاکمه آنهاست، اما ما می دانیم که دستگاه قضایی این رژیم ارتباطی با عدالت ندارد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار