ديپلمات سابق مصري با اشاره به رد پاي اسراييل در حمله به نيروهاي مصر در منطقه سينا، تاكيد كرد كه حاكميت كامل سينا بايد به مصر برگردد و اعتبار ساكنان آن احيا و اين منطقه بازسازي شود.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبكه خبري العالم ؛عبدالله الاشعل معاون وزير خارجه اسبق مصر در گفت و گو با اين شبكه از خودداري دولت از انتشار جزييات حمله اخير به نيروهاي مصر در سينا انتقاد كرد و سياست گنگ و نامشخص رها كردن اوضاع در سينا را سياست پسمانده هاي رژيم سابق دانست.

الاشعل اظهار داشت: عجيب است كه دولت مصر تاكنون هيچ بيانيه اي درباره جزييات آن چه در منطقه سينا اتفاق افتاده،  صادر نكرده است.

وي افزود: سياست مجهول نگه داشتن اوضاع در سينا بخشي از نقشه مبارك در سابق بود كه بعد از انقلاب همچنان ادامه دارد.

معاون وزير خارجه اسبق مصر با بيان اين كه محمد مرسي رييس جمهور مصر، هنوز در اداره حاكميت تازه كار است، تاكيد كرد: مرسي بايد سياست مجهول نگه داشتن اوضاع در سينا را لغو كند و سياستي نو در دستور كار قرار دهد.

وي گفت: بايد جامعه جهاني در جريان جزييات آنچه در سينا مي گذرد، قرار بگيرند و اين كه چه گروهك هاي تروريستي در اين منطقه فعاليت مي كنند و چه ارتباطاتي با اسرائيل و ديگر كشورها دارند و هدفشان چيست.

معاون وزير خارجه اسبق مصر با اشاره به برخي مقاله ها كه هدف اين گروهك ها را ايجاد يك كشور اسلامي تكفيري در سينا - با مساحتي بالغ بر يك ششم كل مصر - مي دانند، هشدار داد كه بي توجهي به سينا و سلطه اسراييل بر اين منطقه در دوران مبارك و ورود اتباع اسرائيلي به اين منطقه بدون نياز به گذرنامه از عوامل شكل گيري وضعيت كنوني آن است.

الاشعل سپس حل ريشه اي بحران سينا را خواستار شد و گفت: براي اين كار بايد از بي توجهي كامل به سينا دست كشيد ، پسمانده هاي مبارك در اين منطقه را تحت پيگرد قرار داد و آن ها را به اسرائيل فراري داد و بر خيانت پيشه بودن آن ها تاكيد كرد.

معاون وزير خارجه اسبق مصر گفت: مصر ، هدفي اساسي براي اسرائيل است به همين سبب هيچ ضربه يا آسيبي به مصر نمي رسد مگر اين كه ردي از اسرائيل در آن مشاهده شود.

الاشعل افزود: اسرائيل كاملا در كمين مصر است زيرا پس از بركناري حسني مبارك و رژيمش كه گنجي راهبردي براي اسرائيل بودند، اين رژيم به دنبال ايجاد رژيم جايگزيني است كه بار ديگر حكم گنجي را براي آن داشته باشد.

وي خاطر نشان كرد: پيمان كمپ ديويد مانعي در برابر دفاع مصر از اراضي خود در سينا نيست، و مصري ها نيز خواهان آن هستند كه سينا بخشي اساسي از كشورشان باشد نه اينكه حكم زائده اي چسبيده به پيكر مصر باشد.

الاشعل تاكيد كرد: مصري ها مي خواهند ادعاي اسرائيل مبني بر عدم سلطه مصر بر سينا را باطل كنند. اسرائيل ادعا دارد كه كشف نفت، انجام كشاورزي و تامين امنيت در منطقه سينا دستاورد اين رژيم است.
برچسب ها: مصر ، حاکمیت ، سینا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار