کارشناس مصري امور ايران و رئيس دفتر شبکه تلويزيوني العالم در مصر بر ضرورت گسترش روابط ايران و مصر تاکيد کرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ؛ احمد السيوفي در گفتگوي زنده با شبکه تلويزيوني النيل مصر در قاهره در پاسخ به اين پرسش که آيا جنگ ميان ايران و اسرائيل را قطعي مي دانيد؟گفت: رويارويي هاي مستمري ميان طرفين وجود دارد و ابعاد مختلفي به خود گرفته است ولي فکر نمي کنم اين رويارويي بعد نظامي به خود بگيرد و شايد گفت غيرممکن است. بر اساس تجارب گذشته، آمريکا زماني به عراق حمله کرد که به اين مسئله اطمينان پيدا کرد که صدام حسين همه تجهيزات و تسليحات نظامي عراق را از بين برد و سپس آمريکا تسليحات محدود باقي مانده عراق را از بين برد. اما وضع ايران بسيار دشوار است. اين کشور نفوذ زيادي در منطقه دارد. ايران به نقاط ضعف آمريکا در منطقه واقف است. تهران مي داند که نيروي دريايي آمريکا ضعيف ترين نقطه قدرت اين کشور است.
 ايران زيردريايي و تسليحات دريايي پيشرفته اي دارد و قادر است ضربات دردآوري بر نيروهايي آمريکايي وارد کند. زماني که نظاميان انگليسي مي خواستند به آبهاي ايران نزديک شوند و وارد آن شدند از سوي نظاميان ايراني بازداشت شدند. اين کشور رزمايش هاي مختلفي را برگزار مي کند. آخرين رزمايش در تنگه هرمز برگزار شده است. آمريکا از ايران خواست برگزاري اين رزمايش را به تاخير اندازد تا واحدهاي دريايي آمريکا بتوانند از خليج فارس خارج شوند. آمريکا مي داند حمله به ايران شوخي نيست.
وي در پاسخ به اين پرسش که آيا تهديدات نظامي مقامات اسرائيلي عليه ايران بخشي از جنگ رواني است؟افزود: قطعا اين گونه است. ما ده سال است که اين تهديدات را مي شنويم. آمريکا و اسرائيل سناريوهاي متعددي براي حمله به ايران دارند. ولي ميان اين سناريو و تصميم گيري براي حمله تفاوت زيادي وجود دارد. تصميم براي جنگ از سوي رئيس دولت اتخاذ مي شود. جنگ داراي پيامدهاي سياسي،اقتصادي و اجتماعي مختلف و پيچيده اي است. من بر اين باورم چنين تصميم گيري صورت نخواهد گرفت چرا که تصميم گيرنده مي داند حمله عليه ايران پيامدهاي فاجعه بار نظامي براي آمريکا و اسرائيل به همراه خواهد داشت.
احمد السيوفي ادامه داد: آمريکا و اسرائيل مي دانند که ايران به دنبال ساخت سلاح هسته اي نيست. سلاح هسته اي يک سلاح بازدارنده است و سلاحي براي جنگ نيست. ايران تسليحات مختلف بازدارنده دارد و نيازي به سلاح هسته اي پرهزينه ندارد که مشکلات سياسي و اقتصادي براي اين کشور به همراه مي آورد. ايران تنها مي خواهد انرژي صلح آميز هسته اي ايران داشته باشد.

 اين کشور از اين انرژي براي توليد برق استفاده مي کند که پاک ترين سوخت براي توليد برق است و هيچ مشکل زيست محيطي به همراه ندارد. ايران در حال حاضر بيش از يک سوم نياز برق خود را از نيروگاه بوشهر به دست مي آورد. همچنين از انرژي هسته اي در بخش هاي مختلف علمي،پزشکي و صنعتي استفاده مي شود. تا کنون دليلي وجود ندارد که نشان دهد ايران به سوي ساخت سلاح هسته اي حرکت کرده است. اگر ايران مي خواست سلاح هسته اي توليد کند بايد غني سازي اورانيوم را به بيش از 90 درصد مي رساند ولي غني سازي فعلي در اين کشور تا 20 درصد است و نمي خواهد اين سطح را افزايش دهد.
بنابراين غربي ها تا کنون هيچ مدرک دال بر انحراف در فعاليت هسته اي ايران ندارند.
تمامي ماهواره هاي آمريکا بر روي ايران متمرکز است.
وي در ادامه تاکيد کرد: اسرائيل نيز به خوبي مي داند در صورتي که به ايران حمله کند آينده اسرائيل در خطر قرار خواهد گرفت. ايران بيست و يک هزار موشک دارد که هر نقطه اي از اسرائيل را هدف قرار مي دهد.
سامانه هاي ضد موشکي اسرائيل نيز تا کنون موفقيت چنداني نداشتند.
احمد السيوفي تصريح کرد: آمريکا و اسرائيل مي توانند به ايران حمله کنند ولي اين حمله نتايج فاجعه باري نظامي و اقتصادي به همراه خواهد آورد. ايران سيطره کاملي بر تنگه هرمز دارد . 40 تا 60 درصد از نفت مورد نياز جهان از اين تنگه مي گذرد. در صورتي که اين تنگه بسته شود تمامي صنايع جهان متوقف خواهد شد و شايد بهاي هر بشکه نفت به 400 دلار برسد. اقتصاد آمريکا و جهان که بحران زده است نمي  تواند اين وضع را تحمل کند. شمار زيادي از بانک هاي آمريکايي ورشکسته شدند و اقتصاد برخي از کشورهاي اروپايي در آستانه ورشکستگي قرار دارد.

وي درباره آينده مذاکرات ميان ايران و گروه 1+5 گفت : غربي ها چاره اي جز مذاکره با ايران ندارند. غربي ها ابتدا از تحريم هاي اقتصادي عليه ايران استفاده کرده وسپس مذاکره مي کنند و فکر مي کنند اين سياست باعث نقطه ضعف مواضع ايران مي شود. اما ايران با استفاده از اين سياست چرخه کامل سوخت هسته اي را به دست آورد. غربي ها نياز شديدي به ايران دارند. آمريکا در عراق و افغانستان به ايران نيازمند بوده چرا که اين کشور در منطقه نقش مهمي دارد و نمي توان اين کشور را ناديده گرفت.

احمد السيوفي در پاسخ به اين پرسش که آيا به سود مصر است که فعاليت هسته اي ايران از بين برود و آيا به سود مصر است که فعاليت هسته اي در ايران و اسرائيل وجود نداشته باشد ؟ بيان داشت: اسرائيل بيش از سيصد کلاهک هسته اي در اختيار دارد ولي وضع ايران اين گونه نيست. توانايي هاي ايران به سود مصر است.
وي در پاسخ به اين پرسش که برخي در مصر نگران مواضع ايران در منطقه هستند؟افزود: اين نگراني از سوي رژيم سابق مصر ساخته شد. اين نگراني بر اساس منافع اين رژيم بود و به سود منافع کشور نبود. به سود مصر نيست که همچنان روابط اين کشور با ايران قطع باشد. مصر سالها با اسرائيل جنگيد و در نهايت معاهده صلح ميان طرفين امضا شد ولي مصر و ايران جنگي نداشتند بنابراين دو کشور بايد به يکديگر نزديک باشند. ايران کشوري اسلامي است.

ديروز فرستاده ويژه رئيس جمهور ايران با محمد مرسي رئيس جمهور مصر ديدار کرد. فرستاده ايران دعوت نامه حضور در نشست سران عدم تعهد در تهران را به مرسي تحويل داد. من اميدوارم رئيس جمهور مرسي به ايران سفر کند. سفر مرسي به ايران به معناي خروج مصر از سلطه آمريکا است.

روابط با ايران به سود ملت مصر است. گردشگران ايراني بسيار دوست دارند به مصر بيايند و ممکن است سالانه يک ميليون نفر از گردشگران ايراني به مصر سفر کنند و اين مسئله به سود اقتصاد اين کشور است. ايران همچنين از فن آوري بالايي علمي و نظامي برخوردارند.

ايراني ها همچنين پيشنهاد کردند اين فن آوري را به مصر هديه مي کنند. ايراني ها خواهان روابط دوستانه با مصر هستند. اين روابط به سود قاهره و کشورهاي نگران عرب خليج فارس است.
وي تاکيد کرد: مصر جديد بايد در تصميم گيري هاي خود به دور از فشارهاي خارجي باشد و به منافع مصر، منطقه اي و در نهايت بين المللي توجه داشته باشد. منافع مصر اقتضا مي کند که روابط تهران و قاهره دوستانه باشد. داشتن روابط دوستانه با ايران يک مسئله راهبردي است و نمي توان اين مسئله را ناديده گرفت. من قبل از ماه مبارک رمضان در ايران بودم. همه ايراني ها حتي راننده تاکسي از من سوال مي کردند که آيا رئيس جمهور مرسي به ايران خواهد آمد يا نه. نبايد ملت ايران را نااميد کنيم.
حتي مصر مي تواند در بحران سوريه تاثيرگذار باشد و به اين بحران پايان دهد.
برچسب ها: ایران ، مصر ، مرسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار