شوراي انتقالي ليبي به صورت رسمي قدرت را به کنگره ملي اين کشور واگذار کرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني الجزيره ؛ مدير مرکز پژوهش ها و تحليل هاي مسائل جهان عرب در ژنو گفت بيشتر کرسي هاي مجلس ليبي اکنون در اختيار نمايندگان ليبرال ها ودموکرات ها قرار گرفته است  زيرا در انتخابات پارلماني امسال ليبي، مردم اين کشور از نمايندگان اسلام سياسي که خواستگاه آن وهابيسم و کشورهاي حوزه خليج  فارس است حمايت نکردند.

براساس اين گزارش ، مجلس ملي ليبي که نمايندگان آن در انتخابات پارلماني ژوييه گذشته  انتخاب شده بودند پنجشنبه شب رسما قدرت را در دست گرفت  و در نتيجه شوراي انتقالي ليبي به زودي منحل خواهد شد.
به همين مناسبت در طرابلس مراسم انتقال قدرت  به طور رسمي انجام گرفت که در نوع خود در ليبي براي نخستين بار است که چنين رويدادي سياسي رقم مي خورد. زيرا چنددهه گذشته ليبي تحت حکومت ديکتاتوري معمر قذافي بوده است.

رياض سيداوي ،مدير مرکز پژوهش ها و تحليل هاي مسائل جهان عرب در ژنو در پاسخ به سئوالي که آيا اين نهاد قانون گذاري با توجه به آنکه قواعد بازي سياسي  به طور روشن هنوز در ليبي تدوين  نشده است مي تواند به ليبي در ساختار بندي خط مشي سياسي اش کمک کند، گفت:« به طور قطع ، اين انتقال قدرت از شوراي ملي انتقالي ليبي به مجلس اين کشور يک گام به جلو است. زيرا  با توجه به آنکه شوراي ملي انتقالي ليبي  هدايت و رهبري انقلاب ليبي را  برعهده داشت از مشروعيت  انقلابي برخوردار بود اما از مشروعيت منطقي  و دموکراتيک برخوردار نبود».
وي افزود  با تشکيل مجلس ليبي  امروز سيماي کلي و دورنماي سياسي و عقيدتي ليبي مشخص شد.  با مشخص شدن اين سيماي سياسي و عقيدتي در پارلمان ليبي چيزي که اکنون مايه تعجب شده اين است ليبرال ها ودموکرات ها دراين انتخابات بيشترين کرسي  را نسبت به اسلامخواهان و اصولگرايان مذهبي و وهابي ها به دست آورده اند.
اما کساني که جامعه و مردم ليبي را به خوبي مي شناسند و مردم  شناسان ليبي دليل اين امر را به خوبي مي دانند.

علت امر وجود نوعي صوفي گري  و اخوت صوفي گري   و آنچه که خود مردم ليبي آن را «زوايا» مي نامند است  که در اين انتخابات در مقابل کساني که اسلام سياسي را نمايندگي مي کردند پيروز شدند. آنها پيروز شدند زيرا خاستگاه  اسلام سياسي که برخي در ليبي آن را نمايندگي مي کردند کشورهاي حوزه خليج فارس است که با اسلام مردمي و صلح طلبي که در اين مغرب  عربي(ليبي) وجود دارد هيچ سنخيتي ندارد.

مدير مرکز پژوهش ها و تحليل هاي مسائل جهان عرب در ژنو در پاسخ به سئوالي با اين مضمون که آيا ترکيب نمايندگام مجلس جديد ليبي نشان دهنده اين است که قدرت سياسي به درستي بين احزاب، مناطق و قبايل تقسيم شده است هم گفت:«درليبي اکنون دو مجلس در يک پارلمان وجود دارد.مانند همان حالتي که در انگليس و آمريکا وجود دارد.در پارلمان ليبي ما شاهد نمايندگان مستقل هستيم که نمايندگان قبايل و مناطق ليبي هستند.  در انتخابات پارلماني ژوييه گذشته نيز  نمايندگان ليبرال ها ودموکرات ها پيروز شدند که اين امر مايه تعجب شد واز همين رو، چشم انداز سياسي جديدي اکنون پيش روي ليبي قرار گرفته است».

سيداوي درپاسخ به اين سئوال نيز که آيا محمود جبرييل با توجه به آنکه رهبر حزب حاکم در ليبي است  اين بخت  را دارد که نخست وزير شود،گفت:« اين امکان وجود  دارد زيرا وي چهره اي ليبرال و دموکرات، دولتمرد  و اقتصاددان برجسته اي است که در غرب همه شناخته شده است . از اين گذشته ليبي امروز به فردي نياز دارد که اقتصاددان باشد تا فارغ از سياسي کارها و روي آوردن به کارهاي عقيدتي،  به امور اقتصادي کشور بپردازد تا اقتصاد ليبي را به حرکت در آورد و آن را به گونه تحول بخشد که به شکوفا ترين اقتصاد منطقه تبديل شود».
اين کارشناس در ادامه سخنان خود گفت بهبود اوضاع اقتصادي ، ساختار بندي حکومت جديد ، جمع آوري سلاح هايي که به دست مردم افتاده است، برقرار امنيت در کل خاک  ليبي، اولويت  هاي دولت جديد ليبي خواهد بود.

وي هشدار داد  وجود سلاح هايي که  در طول قيام مردمي به دست مردم افتاده است براي ليبي خطرناک است زيرا وجود اين سلاح  امنيت الجزاير ، تونس و مصر را تهديد مي کند .يادآوري مي کنيم حادثه اي که در روزهاي اخير در سيناي مصر رخ داد سلاح هاي آن از ليبي آمده بود.
مجري برنامه در پايان اين گفتگو  اين سئوال را از رياض سيداوي پرسيد که آيا ممکن است مردم ليبي حسرت دوران قذافي را بخورند؟
مدير مرکز پژوهش ها و تحليل هاي مسائل جهان عرب در ژنو در پاسخ به اين سئوال گفت:« حسرت دوران گذشته پديده اي است که در همه انقلاب ها  به وجود مي آيد. همچنانکه بعد از انقلاب فرانسه، برخي مردم حسرت دوران پادشاهي اين کشور را مي خوردند.
بعد از سقوط صدام حسين در عراق نيز برخي ازمردم اين کشور اکنون حسرت دوران وي را مي خورند . در ليبي نيز اين حالت ممکن است رخ دهد.اما تاريخ به حرکت رو به جلو خود ادامه مي دهد و هيچ گاه هم  پسرفت نخواهد داشت .

امروز اگر مردم ليبي راه دموکراتيک را براي کشورشان انتخاب کرده اند بايد به حرکت خود در اين مسير ادامه دهند. درست است حرکت  در اوايل اين مسير ساخت و وقت گير است اما مهم اين است که  مردم ليبي اکنون در مسير خوبي قرار گرفته اند .

برچسب ها: لیبی ، کنگره ، انقلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار