بهترين فاصله بين افطار و برنامه ورزشي 45 دقيقه تا يك ساعت است تا مراحل هضم، تخليه معده و جذب اوليه كربوهيدرات ها در دستگاه گوارش پايان يافته باشد.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دكتر زهرا عبداللهي متخصص تغذيه با بيان اين مطلب اظهار داشت: اگر بين زمان افطار و برنامه ورزشي فاصله وجود داشته باشد منجر به كاهش مشكلات گوارشي، نفخ و ورم معده شده و در عين حال ورزشكار به علت سطح قند خون مناسب احساس ضعف يا كاهش كارآيي نخواهد شد.
 
وي افزود: صرف افطاري سبك و كم چرب حاوي كربوهيدرات هاي پيچيده و طبيعي و پرهيز از مواد چرب يا شيريني هايي با قند هاي مصنوعي توصيه مي شود.
 
سرپرست دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت تصريح كرد: اين فاصله زماني به دستگاه گوارش اجازه مي دهد تا با جذب مايعات موجود در نوشيدني ها و مواد غذايي از افت فشار خون و كاهش عملكرد ورزشكار و آسيب هاي ناشي از كم آبي در او جلوگيري شود.
 
وي ادامه داد: ورزشكاران بايد قبل از ورزش يك تا دو ليوان آب بنوشند و در حين فعاليت جسماني نيز هر پانزده تا بيست دقيقه يك ليوان مايعات ميل كنند و بعد از انجام ورزش مصرف آب ميوه طبيعي همرا با قدري نمك به منظور تأمين آب، املاح و گلوكز از دست رفته پيشنهاد مي شود.
 
دكتر عبداللهي ابراز داشت: اگر ورزش در محيط گرم و مرطوب انجام شود يا ورزشكار جزء افرادي باشد كه مقدار زيادي نمك در عرق بدنشان دفع مي كنند توجه به مايعات و املاح از دست رفته مهم بوده و اگر ورزش بيش از يك ساعت طول بكشد يا ورزش شديد انجام شده باشد، توجه به مايعات، املاح و گلوكز از دست رفته اهميت بيشتري مي يابد.
 
وي توصيه كرد: ورزشكاران در فاصله افطار تا سحر بدون توجه به احساس تشنگي، مايعات بنوشند و به منظور حفظ قند خون در ساعت هاي بعدي از كربوهيدرات هاي پيچيده مانند خرما، توت خشك يا انجير خشك بعد از ورزش استفاده كنند. /عط
برچسب ها: گلوکز ، قندخون ، فشارخون ، ورزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار