پرداختن به هنرهاي قديمي ايران جذابيت بيشتري نسبت به هنرهاي مدرن غرب دارد.

جواد صادقي،هنرمند طراح گرافيك و خطاط كشورمان در گفتگو با خبرنگار بخش تجسمي باشگاه خبرنگاران درباره خلق آثاري به شيوه خطاطي با ناخن گفت:"خطاطي ناخن" يا به عبارتي خطاطي به شيوه ناخني يكي از هنرهاي قديمي ايران است كه قدمت طولاني در هنر ايران دارد.
وي گفت: قدمت اين هنر به دوره صفويان مي‌رسد و در اين دوران هنرمندان بيشتري به شيوه‌خطاطي  ناخني به خلق آثر مي‌پرداختند.
وي در ادامه گفت: پس از مدتي تعداد هنرمنداني كه به اين شيوه خلق اثر داشتند بسيار كم شد و كم كم اين هنر قديمي كمرنگ شد تا اينكه در دوره‌اي نيز مي‌توان گفت‌ هنر خطاطي با ناخن منسوخ شد و ديگر از آن يادي نشد و البته هنرمندان نيز آن را به دست فراموشي سپردند.
وي گفت:در دوره‌هاي مختلف هنرهاي فراواني جايگزين اين هنر يعني خطاطي با ناخن شدند.

*احياي دوباره خطاطي با ناخن

اين هنرمند طراح گفت:در طي سالهاي اخير يكي از هنرمندان پيشكسوت كشورمان بارديگر به اين  هنر پرداختند و به شيوه خطاطي ناخني آثاري را خلق كردند و به نوعي در احياي اين هنر قديمي نقش تعيين كننده‌اي داشتند.
وي تصريح كرد:البته تاكنون نمايشگاه‌هاي اندكي در زمينه اين هنر قديمي برگزار شده است و برخي افراد بر اين تصورند كه هنر "خطاطي با ناخن" جزو هنرهاي مدرن و ابداعي دوره معاصر است و اين درحالي است كه اين هنر جزء قديمي‌ترين هنرهاي ايراني است.
وي در ادامه خاطرنشان كرد:در نمايشگاهي كه درحال حاضر در نگارخانه آثار برپاست تعدادي از آثار خطاطي ناخني به نمايش گذاشته شده است.
وي درباره مضامين اين آثار گفت:در اين آثار طراحي اشكال مختلف و نيز مضامين مذهبي و اسماء بيشتر كار شده است.
وي درباره اهميت اين نوع نمايشگاه‌ها گفت: برگزاري نمايشگاه هايي از هنرهاي قديمي به منظور يادآوري و نيز بازخواني اين هنرها مي‌تواند نقش فراواني در احياء دوباره آنها داشته باشد.
صادقي گفت: بسياري از هنرمندان جوان كشورمان هيچ آشنايي با هنرهاي قديمي ندارند بنابراين مي‌توان با اين نوعنمايشگاه‌ها آنها را نيز به سوي يادگيري و استفاده از هنرهاي قديمي سوق داد.

* هنرهاي قديمي تنها نگارگري و تذهيب نيست

اين هنرمند برجسته كشورمان گفت:متاسفانه در اذهان عمومي در هنرهاي قديمي و سنتي ايران تنها از مينياتور، نگارگري،تذهيب ياد مي‌شود و اين درحالي است كه بسياري از هنرهاي قديمي در ايران وجود دارد كه در دوره‌اي مورد استقبال قرار گرفته و پس از آن منسوخ شده است.
وي گفت:در هنرهاي قديمي نبايد تنها به مينياتور و نگارگري بسنده كنيم؛بلكه بايد تلاش كنيم تا هنرهاي از يادرفته ايراني كه در دوره‌اي به اوج خود رسيده اند و كم كم فراموش شده‌اند نيز احياي كنيم.
وي گفت:هنر "خطاطي ناخني" نيز از اين دسته هنرهاي قديمي است كه نيازمند احياي دوباره دارد و در صورت احياي آن و رونق يافتن آن مي‌توان شاهد شاهكارهايي به لحاظ آثار در اين زمينه از هنر باشيم.
وي گفت:در حال حاضر تنها تعداد بسيار اندكي از هنرمندان كه مي‌توان گفت؛به بيش از 3 هنرمند نمي‌رسند به اين هنر مي‌پردازند در حالي كه خطاطي با ناخن شايستگي پرداختن بيشتر است.
وي در ادامه اظهارداشت:بهتر است بستري فراهم شود تا به جاي پرداختن به برخي هنرهاي مدرن كه تنها ردپاي غرب در آنها مشهود است،فراهم شود و به هنرمندان جوان هنرهاي اصيل ايراني معرفي شود.
وي گفت:جذابيت‌هاي هنر "خطاطي ناخني" به قدري است كه هر مخاطبي را جذب مي‌كند در حقيقت در كنار سختي‌هايي كه درهنگام خلق اثر هنرمند متحمل مي‌شود؛اما پس از پايان يافتن آن اثري متفاوت را پيش روي مخاطب قرار مي‌دهد.
وي گفت:نمايشگاه‌"خطاطي ناخني" تا 20 مرداد در نگارخانه آثار ادامه خواهد داشت./ه
برچسب ها: خطاطی ، ناخنی ، هنری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۴:۵۵ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
السلام عليكم
آخرین اخبار