حجت‌الاسلام والمسلمین کاویانی راد گفت: پیامبر اکرم(ص) تجسم کل قرآن هستند که در قالب یک انسان حضور پیدا کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاویانی راد، کارشناس مذهبی در برنامه «صبح بخیر ایران» درمورد ویژگی‌های پیامبر اکرم اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) یک موجود نامحدود و نامتناهی بودند و ویژگی‌های اینچنینی داشتند تا جایی که خود حضرت (ص) فرمودند که یا علی! من را نشناخت جز خدا و تو و تو را نشناخت جز خدا و من؛ بنابراین همه ما کم و بیش، با اوصاف ایجابی پیامبر اکرم (ص) آشنا هستیم که هر کدام از آنها دفتر مفصلی از فضائل هستند که پرداختن به آنها؛ هم لازم و هم ضروری است.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: درمورد این که پیامبر اکرم (ص) چه کسی بوده‌اند؟ یکی از صحابه تعبیر زیبایی درمورد خُلق حضرت محمّد (ص) داشت و یک جمله کاملی درمورد آن داد و عرضه داشت: اگر می‌خواهید بدانید خروجی پیامبر (ص) و خُلق ایشان چیست؟ قرآن است. یعنی پیامبر اکرم (ص) تجسم کل قرآن هستند که در قالب یک انسان حضور پیدا کرده‌اند.

اگر بخواهید محتوای قرآن با همه ابعاد بی‌نظیرش را در چهره یک انسان تماشا کنید پیامبر گرامی اسلام (ص) و اهل بیت علیهم السلام هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاویانی راد مطرح کرد: در کنار همه اوصاف ایجابی پیامبر (ص) که درست و کامل هستند این که حضرت (ص) چه کسی بوده و چه کسی نبوده‌اند باید تکمیل شوند. یعنی حضرت محمّد صل الله علیه در کنار همه آن‌چه که بوده‌اند، چه نبوده‌اند؟ ما همان‌طور که باید همانند پیامبر (ص) در آن‌چه که بوده‌اند، باشیم. حتماً باید مراقب باشیم در قلمرویی که حضرت محمّد (ص) نبوده‌اند، نباشیم. 

این کارشناس مذهبی گفت: این که پیامبر اسلام (ص) در وجود، زندگی و جامعه ما حاضر باشند و به تعبیر بهتر، ما در محضر ایشان حضور داشته باشیم یک نکته مهمی است و توصیفات سلبی و ایجابی کمک می‌کنند تا در زندگی ما، این حقیقت جریان داشته باشد. در نتیجه، اگر فاصله‌ای گرفتیم و غفلتی اتفاق افتاده است حتماً باید مرتفع شود و کانون توجه و تمرکزمان که شخصیت پیامبر اکرم (ص) است را به یاد بیاوریم و با توصیف حضرت (ص) حضور ایشان را در زندگی فردی و اجتماعی خود مرور کنیم.

حجت‌الاسلام کاویانی راد ادامه داد: حضرت علی علیه السلام به جناب ابن عباس فرمودند که پیامبر اکرم (ص) در میان شما باقی هستند مادامی که سه امر اتفاق بیفتد و احکامی که فرموده‌اند اجرا و عمل شوند. 

بنی اسرائیل پیامبران زیادی داشت که آنها پیامبران خود را می‌کُشتند. از حضرت امام صادق (ع) سوال شد که آن‌ها چگونه پیامبر خود را می‌کشتند؟ حضرت (ع) فرمودند: با شمشمیر نمی‌کشتند بلکه به حرف پیامبران خود را گوش نمی‌دادند.

این کارشناس مذهبی افزود: پیامبر اکرم (ص) در زندگی و زیست افراد حضور دارند مادامی که به سنت ایشان عمل شود که همان رفتار استاندارد شده و تأیید شده است و درواقع، الان در دنیا تلاش می‌کنند که رفتار انسان‌ها را پیش‌بینی و استانداردسازی کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار