مدير مرکز عربي پژوهش هاي ايراني تاکيد کرد ايران از بشار اسد يا دولت آن حمايت نمي کند بلکه ايران از طرح مقاومت در برابر طرح آمريکايي - صهيونيستي حمايت مي کند.

 به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلويزيوني الجزيره ، محمد صالح صدقيان با شرکت در برنامه ما وراء الخبر در پاسخ به اين پرسش که سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران در سوريه گفت ايران اجازه نمي دهد سوريه به عنوان ضلع اساسي محور مقاومت بشکند، گفت بي گمان اين اظهارات مقام هاي ايراني مبتني بر سياست راهبردي ايران در برداشت اين کشور از ماهيت نقش نظام سوريه از بيش از سه دهه است. از اين رو، ايران معتقد است که سوريه همچنان در خط پايداري و مقاومت در برابر تجاوزگري هاي اسرائيل و طرح هاي آمريکا در منطقه قرار دارد.

وي گفت : زماني که مذاکره کننده ارشد ايراني به سوريه سفر مي کند، بي گمان مي خواهد پيام واضحي به منطقه و جامعه بين الملل دهد با اين درون مايه که ايران امکان ندارد نظام سوريه را که در کنار سياست هاي ايران ايستاد و با ديدگاه ايران درباره خاورميانه منسجم بود از دست دهد.

مجري الجزيره با قطع سخنان وي پرسيد ايران چه اقدامي انجام خواهد داد؟
صدقيان گفت : اولاً در سياست ايران در قبال سوريه اصول و مباني وجود دارد. ايران بر اين باور است که آشتي ملي بايد از داخل سوريه مطرح شد. نکته ديگر اينکه ايران هرگونه دخالت بيگانه را چه از سوي آمريکا، ناتو يا هر کشور ديگري براي اجراي تغييرات در داخل نظام يا ايجاد دمکراسي در سوريه رد مي کند. نکته ديگر اينکه ايران در صف محوري است که مورد حمايت روسيه و چين در برابر هرگونه تجاوزگري است که ممکن است سوريه با آن مواجه شود، اما اينکه ايران در قبال هر گونه اقدام نظامي بيگانه عليه سوريه چه اقدامي انجام خواهد داد، بايد گفت که به گفته مقام هاي ايراني آن زمان مي تواد در اين باره سخن گفت، اما بي گمان ايران همچنان بر ضرورت وجود نظام حاکم در سوريه، احتمال آشتي با مخالفان براي برآورده کردن شروط آنها درباره دمکراسي، انتخابات، شهروندي و ديگر خواسته هاي آنها  تاکيد مي کند.

صدقيان درباره اينکه آيا همچنان فرصت براي گفتگو در سوريه وجود دارد گفت ايران همچنان معتقد است که براي گفت و گو بين مخالفان و دولت سوريه فرصت وجود دارد. نشستي که در تهران روز پنج شنبه برگزار خواهد شد نشان مي دهد که ايراني ها همچنان به گزينه هاي مسالمت آميز معتقدند و اينکه گزينه هاي سياسي بهترين گزينه براي حل بحران سوريه است. ايران نمي گويد که مردم سوريه خواسته اي جدي و واقعي ندارند بلکه بر اين باور است که مردم سوريه بايد به حق شهروندي، آزادي، دمکراسي و توزيع قدرت بينديشد و تصميم گيرنده براي آينده کشورشان باشند. ايران مخالف روي آوردن به عامل بيگانه است. سياست ايران مبتني بر حضور بيگانگان و به کارگيري عامل بيگانه در مسائل منطقه نيست.

مجري الجزيره پرسيد آيا ايران خود عامل بيگانه در سوريه نيست؟
صدقيان گفت : ايران کشور منطقه اي و کشور اسلامي است که توافق نامه هاي زيادي با سوريه امضا  و به مردم سوريه کمک کرده است. ايران با ساخت نيروگاه هاي برقي و ساخت بسياري از طرح هاي خدماتي، صنعتي و تجاري به مردم سوريه کمک کرده است. از اين رو، ايران مي تواند عمق راهبردي سوريه باشد.

صدقيان تصريح کرد به نظر مي رسد که ايران به دنبال طرحي جايگزين به جاي طرح مسالمت آميز کوفي عنان است. ايران بر اين باور است که بايد با استفاده از همه امکانات مسالمت آميز و سياسي براي ايجاد برون رفت براي بحران سوريه تلاش کرد زيرا معتقد است که خشونت چه از سوي دولت و چه مخالفان امکان ندارد بحران را حل کند و ممکن نيست منافع مردم سوريه را محقق کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار