یک شب از سال را به خود و خدا اختصاص دهید

سه حالت برای افراد در شب قدر فراهم است، یکی آنکه افراد استفاده حداکثری از این شب می‌برند. دیگر آنکه فرد نه فقط استفاده نمی‌کند، بلکه نوعی عقبگرد نیز برایش ایجاد می‌شود و سومین حالت آنکه فرد استفاده‌های اندکی از این شب‌ها می‌برد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، فرصت‌ها در گذرند و این ما هستیم که باید از آنها استفاده بهینه ببریم. در این راستا شب قدر فرصتی دیگر است که خداوند متعال به بندگانش ارزانی داشته است تا علاوه بر اینکه بتوانند با استعانت از ذات یگانه حق تعالی، درهای بخشایش ربانی را به روی خود بگشایند، از خدا یاری بطلبند تا سال آینده را در مسیر کمال و معنویت و به دور از گناه طی کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مبلغی، رئيس مركز تحقيقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شب قدر یک فرصت زمانی است، افزود: رمضان نسبت به ماه‌های دیگر سال از قدر و منزلت معنویت افزای بیشتری برخوردار است. در میان همه ماه‌ها، ماه رمضان فرصتی استثنایی تر است؛ زیرا تراکم عوامل تحول بخش در حوزه معنویت اعم از رحمت خدا تا روزه این ماه و حضور شب قدر در آن، فرصتی استثنایی برای ماه رمضان رقم زده است که فرصتی برای تحول را ایجاد می‌کند.

وی به تاثیرگذاری این شب بر همه شب‌های دیگر و بلکه کل سال اشاره کرد و آن را تاثیرگذارترین شب در طول سال برشمرد و افزود: شب قدر استثنایی‌ترین فرصت معنوی با قابلیت متراکم و انبوه شده و مواج در زندگی بشر به‌شمار می‌آید؛ از این رو بنا به تعبیر قرآن کریم مبنی بر اینکه «لیله‌القدر خیر من الف شهر»، شب قدر از هزار ماه برتر است. این آیه چنین مضمونی را عنوان می‌کند که شب قدر نه فقط از 11ماه دیگر برتر است، بلکه از هزار ماه افضل است. به این معنی که فرصت استثنایی این شب حتی سال را در می‌نوردد و از هزار ماه بهتر است و فرصت این ماه را شاید در هزار ماه نتوان به دست آورد. بر این اساس است که اهمیت و شأن شب قدر مشخص می‌شود و دلیل تأثیرگذاری آن را بیان می‌کند.

رئيس پژوهشگاه مطالعات تقريبی در بخش دیگری از سخنانش به امکان دگرگون شدن سرنوشت انسان در این شب اشاره کرد و گفت: اگر انسان با عدم آمادگی وارد شب قدر شود، نه‌تنها تاثیر مثبتی دریافت نمی‌کند، بلکه به دلیل عدم آمادگی و شقاوت درونی، ممکن است در مسیر بدتری نسبت به گذشته قرار گیرد.

لیله القدر شب تحول و بیشترین تغییرات است ولی تحول‌ها باید مسبوق به حضور استعداد و آمادگی روحی انسان باشد و تا مادامی‌که انسان خود را برای بهره‌گیری از شب قدر آماده نکرده باشد، شب قدر تاثیری بر او به جای نمی‌گذارد. بر این اساس از این رو می‌توان شب قدر را شب حساسی دانست و نمی‌توان بر این مبنا به سادگی با آن برخورد کرد و بدون آمادگی روحی و استعداد به آن وارد شد. مبلغی درباره نحوه مقدر شدن امورات مردم در این شب گفت: تقدیر در این راستا بر دو قسم است؛ یک وجه آنکه به سمت مقدرات می‌رویم و تحول مثبت بر این اساس ایجاد می‌شود. این وجه مخصوص افرادی است که آمادگی بهره‌گیری از شب قدر را پیدا کرده اند و مخصوص مسلمانان است، مسلمانانی که مومن هستند و نه همه مومنان، بلکه مومنان مستعد و البته نه همه آنها، بلکه مومنان مستعدی که در این شب به فکر بهره وری و بهره‌گیری باشند.

وی با تصریح بر اینکه تقدیر از نوع دوم برای همه افراد روی می‌دهد، ادامه داد: تقدیر مثبت سازنده مخصوص مومنانی است که شب قدر را در یابند و متناسب با دریافتن این شب، تقدیر خاصی برای آنها رقم می‌خورد. در این راستا افراد مختلف هستند.

گاه انسان شب قدر را درمی‌یابد و با همه استعداد وجودی اش به برکاتی دست می‌یابد و گاه نیز فرد شب قدر را در نمی‌یابد و بیدار می‌ماند، ولی چون با بی استعدادی و عدم آمادگی و رخوت و بی‌توجهی وارد این شب می‌شود، تحولی در او روی نمی‌دهد و بر این اساس شب قدر او را در مسیر بدتر شدن پیش می‌برد و فرد در مسیر اشقیا قرار می‌گیرد. اشقیا افرادی هستند که سرنوشت درستی برایشان رقم نمی‌خورد؛ از این رو که نمی‌خواهند.

مبلغی از گروه سومی ‌یاد کرد که شب قدر را می‌خوابند و آن را در نمی‌یابند، ولی افراد مستعدی هستند که استعداد نهفته در دل و نگاه‌های آنان صحیح است. این شخص گاه بهره‌هایی از شب قدر در می‌یابد، ولی چون شب قدر را درک نکرده است، توشه چشمگیری از این شب برایش فراهم نمی‌شود. بر این مبنا سه حالت برای افراد در شب قدر فراهم است، یکی آنکه فرد استفاده حداکثری از این شب می‌برد. دیگر آنکه فرد نه فقط استفاده نمی‌کند، بلکه نوعی عقبگرد نیز برایش ایجاد می‌شود و سومین حالت آنکه فرد استفاده‌های اندکی از این شب‌ها می‌برد.

این کارشناس اظهار کرد: در شب قدر نامه عمل انسان به امام عصر(عج) عرضه می‌شود و تقدیر توسط خداوند رقم می‌خورد. در واقع دعای امام عصر(عج) محل دریافت به اصطلاح نامه اعمال است. اینکه نامه اعمال چگونه است، گاه تصور می‌شود که نامه ای به حضرت داده می‌شود و ایشان آن را نگاه و تایید و رد می‌کنند.

عضو هيات علمی‌پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی‌در ادامه این بحث به تهران امروز گفت: خوابی که در ماه رمضان عبادت به شمار می‌آید، در شب قدر مضر است و با استعداد انسان منافات دارد.

با این حال نمی‌توان نخوابیدن در این شب را شرط کافی عنوان کرد، بلکه شرط لازم است. بر همین مبنا پس از استعداد روحی، قلب انسان باید خاضع باشد و با خضوع و خشوع به سمت خدا برود و دیگر اینکه از دعا در این شب غفلت نکند.

مبلغی درباره نحوه دعا کردن در این شب اظهار کرد: دعا در این شب نباید لقلقه زبان و بدون‌توجه باشد، بلکه باید از دل برخیزد و خاضعانه باشد. سپس انسان باید حوائج خود را طلب کند. همچنین نباید تلاوت قرآن در شب قدر را فراموش کرد. البته نه تلاوت سرسری و شتاب زده و بی‌حال بلکه باید تلاوت در عین آرامش و با حال و نشاط روحی و قلبی باشد. انسان در این شب باید همه وقتش را به خدا و بلکه به خودش ببخشد و از کم‌حوصلگی و بی‌حوصلگی و رخوت دوری کند.

مدرس حوزه علميه قم همچنین درباره بهترین فعالیت‌ها در شب قدر اظهار کرد: بهترین کار در این شب استغفار است، استغفاری که از دل انسان جوشیده باشد و پیگیری به دنبال داشته باشد. تا هنگامی‌که گذشته انسان تسویه نشود، سرنوشت آینده براساس رحمتی که در شب قدر فرو می‌بارد نگاشته نمی‌شود. پس ابتدا باید ظرف را خالی کرد.

مبلغی با تصریح بر اینکه ظرف آلوده جایگاه رحمت الهی نمی‌شود، ادامه داد: آلودگی ظرف وجودی انسان با استغفار رفع می‌شود و دعا بهترین کار در شب قدر است که گل سرسبد آن را می‌توان استغفار دانست. تا مادامی‌که انسان در شب قدر پاک نشود، رحمت خدا را در نمی‌یابد و اگر شب قدر بر انسان بگذرد و او پاک نشود، دچار خسران شده است. پس باید گذشته را تسویه و پاک کرد. به محض پاک شدن گذشته، آینده به‌صورت خود به خودی شکل می‌گیرد و زمینه آشکار شدن رحمت پیدا می‌شود.


برای مشاهده مجله اینجا کلیک کنید
برچسب ها: قدر ، علی ، شبانه ، قرآن کریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار