سرزمین پهناور ایران با قومیت های مختلف دارای رسم و رسوم و طبایع مختلفی در پخت غذا هستند که هر کدام به غذایی شهره شده اند .

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران ، وقتی تکرار مزه ها شما را خسته کرد و هوس امتحان کردن مزه ای خاص به ذهنتان خطور کرد می توانید با مراجعه  به این اماکن غذاهایی سنتی را با مزه ای ویژه امتحان کنید.

اصفهان / بازار ریسمان/ فرنی و شیره مخصوص

شاید بتول لقب میان وعده یا دسر به آن داد. فرنی از فراورده های شیر است و با شیره  خرما، انگور یا شکر مصرف می شود و این میان وعده خوشمزه در اصفهان محبوبیت ویژه ای دارد.

لایه چربی که روی فرنی می بندد را معمولا میل نمی کنند. البته هستند کسانی که آن را دوست دارند ولی اگر  قصد سفارش دادن فرنی داشتید مواظب باشید " رویه " به شما ندهند.

توصیه های حیاتی

واقعا طعم فوق العاده ای است. خاطرم نمی رود ، سال قبل که هنرمندان سینمایی کشورمان به اصفهان سفر کرده بودند ، مجید مظفری در ارگ جهان نما 3 کاسه فرنی و شیره خورد و تازه باز هم دست بردار نبود.

کی، کجا و چطور تهیه کنم؟

در بازار ریسمان اصفهان یک کوچه هست که اصلا به کوچه "فرنی فروشه" معروف است. باید اتومبیل خود رادر خیابان های اطراف میدان امام علی(ع) (سبزه میدان سابق) پارک کنید و پیاده به داخل بازار بروید .

اگر در بازار و مناطق معمولی تر شهر بخواهید فرنی و شیره بخورید، معمولا هر کاسه را با 1500 تا 2000 تومان تهیه خواهید کرد.

ساعت کار فرنی و شیره کوچه "فرنی فروشه"  با ساعت کار بازار خرده فروشان اصفهان هماهنگ است. از ساعت 9 صبح تا 9 شب ؛ شب عید حتی تا 12 شب.

اگر بخواهید فرنی و شیره را در مناطق دیگر شهر مثل شربت خانه فیروز تهیه کنید تا 6000 تومان هم باید دست به جیب شوید.

*********
مشهد / بهارستان/ شله و حلیم

قدیمی های مشهد و آنهایی که کیفیت شله و حلیم  را خوب درک می کنند فقط بهارستان را به شما معرفی می کنند. حلیم پزی قدیمی که سالیان سال است هر روز صبح و دم افطار جلوی آن صف می بندند.

گوشت گوسفندی تازه به اضافه فراوری مطلوب باعث شده که طعم واقعی شله و حلیم را بتوانید اینجا بچشید . در عین حال به باور مشهدی ها حلیم بهارستان از لحاظ کیفیت از شله آن بهتر است.

توصیه های حیاتی

حلیم جزو غذاهایی است که بعضی ها می گویند، باید با نک خورده شود و برخی می گویند ، بدون شکر این غذا معنا ندارد. شما دو مزه را تست کرده و خودتان انتخاب کنید چون سر میز هم شکر است و هم نمک.

کی، کجا و چطور تهیه کنم؟

چون معمولا این غذا در رستوران خورده نمی شود و به خانه برده می شود، بعید است مشکلی داشته باشید.

حلیم و شله کیلویی 3000 تا 4500 تومان فروخته می شود. همچنین قیمت آن بسته به درجه بندی اتحادیه عرضه می شود.

برای افطارها از ساعت 16 تا لحظه افطار در هر کجای مشهد می توانید تهیه کنید.
از آنجایی که حلیم و شله  در مشهد جزو  پرطرفدارترین و فراگیرترین  غذاهاست ، مراکز زیادی را برای این غذاها در سطح شهر می توانید پیدا کنید.

*********************

شیراز / آش برق / آش و حلیم

وقتی که احساس گشنگی کنی و هوس خوردن به سرتان زد تقریبا تمام چهار گوشه شهر جاهایی هستند که آش و حلیم می فروشند. البته اش و حلیم شیراز از لحاظ طعم با اش و حلیم شهرهای دیگر کمی متفوات است.

خیابان باریک برق که به احترام حضور ساختمان شرکت برق در میان عوام به خیابان برق مرسوم است، میزبان آش معروفی است که صبح های تمام ایام  و عصرهای ماه رمضان صفی طولانی در مقابل آن بسته شده است.

توصیه های حیاتی

شهرت آش برق به پخت ویژه آن است. پرفروش ترین محصول این مغازه، آش سبزی است که همیشه خوب عمل آورده شده مزه فوق العاده ای دارد. شیرازی ها هر جای دنیا که زندگی کنند، نوستالژی آش برق دارند.

کنار این مغازه یک نانوایی سنگکی و یک کله پزی و یک کبابی هم وجود دارد و جنس آدمهای شکمو کاملا جور است.

کی، کجا و چطور تهیه کنم؟

هر کیلو حلیم و آش این مغازه قدیمی شیرازی 1400 تومان به فروش می رسد.

ماه رمضان ، ماه ویژه این مغازه است . آش برق از افطار تا سحر یکسره مشتری ها را  رفع و رجوع می کند.

اصولا آش در شیراز مقوله مهمی است و شیرازی ها مخصوصا در روزهای سرد سال، آش مورد علاقه شان را که شامل سبزی و گوشت و حبوبات است. با روغن  و آبلیمو سر صبح میل می کنند.

برچسب ها: شبانه ، غذا ، افطار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار