سيماي زنان ورزشکار مسلمان در قاب المپيک لندن

امسال جهان شاهد بزرگترين رويداد بين المللي و بسيار مهم ورزشي يعني «سي امين دوره رقابت هاي المپيک 2012 لندن»است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، اين مسابقات از 6 مرداد سال جاري آغاز شده و تا 22‌مرداد ادامه خواهد داشت. رقابت هاي اين دوره از بازي هاي المپيک 2012 لندن در حالي به کار خود ادامه مي‌دهد که براي اولين بار در طول تاريخ المپيک، برخي از کشورهاي اسلامي از جمله عربستان و قطر به زنان ورزشکار خود اجازه حضور در اين رقابت ها را داده اند.

از طرفي؛ مسئولان کميته هاي مختلف المپيک نيز که پيشتر زنان محجبه ورزشکار را از گردونه مسابقات خارج و به آنها اجازه حضور نمي‌دادند، براي اولين بار اين موانع را حذف کرده و به بانوان مسلمان به شرط آنکه حجابشان بر روند مسابقه تاثير نداشته و براي رقيب ايجاد خطر نکند! اجازه حضور دادند.

المپيک لندن فصلي نو از حضور ورزشکاران زن مسلمان

آنچه که در خلال اين دوره از بازي هاي المپيک بيشتر به چشم مي خورد، حضور با شکوه و پررنگ زنان محجبه ورزشکار مسلماني است که تعدادشان نسبت به رقابت هاي المپيک سال هاي گذشته افزايش يافته است.

براي مثال عربستان سعودي براي اولين بار و با وجود مخالفت مفتي هاي اين کشور، اقدام به اعزام ورزشکاران زن خود «ساره عطار » و «شهرخاني» در رشته هاي دو و ميداني و جودو کرده است.

از طرفي ديگر، زنان مصري هم براي اولين بار پس از انقلابي که سال گذشته در کشورشان به وقوع پيوست در افتتاحيه المپيک لندن پرچمدار کاروان ورزشي کشورشان در اين دوره از مسابقات بودند که با حجاب اسلامي در اين مراسم رژه رفتند.

علاوه بر تصميم برخي از کشورها براي اعزام ورزشکار زن به اين دوره از مسابقات، مسئولان اجرايي المپيک براي شرکت زنان با حجاب اسلامي دراين رويداد ورزشي تصميمات جديدي اتخاذ کردند.

براي مثال «فدراسيون بين المللي بوکس AIBA» براي اولين بار با حضور بوکسورهاي زن محجبه در اين دوره از مسابقات المپيک موافقت کرد. همچنين رئيس «کميته بين المللي المپيک IOC» اعلام کرد زنان ورزشکار محجبه فوتباليست مي توانند با حجاب اسلامي در مسابقات شرکت کنند.

«ژاگ روخه » که پيشتر از تصميم اين کميته براي عدم حضور بانوان محجبه خبر داده بود اين تصميم کميته المپيک را احترام به خواسته هاي فرهنگي، ارزشي و ديني ورزشکاران کشورهاي مسلمان اعلام کرد. نکته جالب توجه اينکه رسانه هاي منعکس کننده اخبار و رويدادهاي ورزشي المپيک، حضور زنان محجبه ورزشکار را در اين دوره از مسابقات در صدر اخبار خود قرار داده و به بررسي انگيزه حجاب اين زنان پرداخته اند.

خانم «نورسورياني» تيرانداز اعزامي از مالزي يکي از اين بانوان است. وي که با وجود بارداري در اين مسابقات شرکت کرده، دليل حضور خود را با حجاب اسلامي، اعتقاد به اسلام و تلاوت قرآن دانسته و آن را تنها راه حفظ روحيه خود در مسابقات براي غلبه بر حريفان دانسته است.

با توجه به مواردي که از برداشته شدن موانع حضور زنان محجبه در صحنه رقابت هاي بين المللي ورزشي صحبت به ميان آمد، به نظر مي رسد بانوان مسلمان محجبه صرفا در مسابقاتي که به صورت انفرادي و بدون حريف مقابل برگزار مي شود شرکت داشته اند.

ولي با تمام اين موارد به جهت لغو بسياري از محدوديت ها براي حضور زنان ورزشکار محجبه، اين دوره از مسابقات المپيک مي‌تواند شروع خوبي براي حذف کليه قوانين ضد حجاب اسلامي براي بانوان مسلمان در عرصه ديگر رقابت هاي ورزشي جهان باشد.

اميد است‌ در رقابت‌هاي بين المللي نه فقط در يک رشته خاص و محدود بلکه در کليه رشته هاي ورزشي شاهد حضور بانوان محجبه ورزشکار از کشورهاي اسلامي باشيم و با به دست آوردن مقام و درخشيدن در اين عرصه و تمامي ميادين جهاني ثابت کنيم حجاب زن مسلمان نه تنها براي وي محدوديت به همراه ندارد و مانع پيشرفت نمي شود بلکه زن مسلمان با حفظ حريم شخصي و پوشش کامل و با حفظ عفاف و پاکدامني خويش با صلابت نه تنها در زمينه هاي سياسي، اجتماعي، علمي و پژوهشي بلکه در ميادين ورزشي نمونه کامل يک زن موفق را براي همگان ترسيم و به تصوير مي کشد.

الگو شدن زن مسلمان در دنيا، باوري که گريزي از آن نيست

اينکه به چه علت مسئولان اين دوره از رقابت هاي المپيک به زنان محجبه مسلمان اجازه حضور در برخي از رشته هاي ورزشي را دادند در جاي خود تامل برانگيز است که در ذيل به بررسي آن از دو زاويه مهم مي پردازيم؛

همان طور که اشاره کرديم تا قبل از مسابقات المپيک لندن به زنان محجبه براي شرکت در رقابت هاي ورزشي اجازه حضور داده نمي شد و از طرف مسئولان اجرايي براي شرکت در مسابقات شرط عدم پوشش براي بانوان مسلمان لحاظ مي شده است.

اين موضوع درحالي بيان مي شود که عدم داشتن حجاب در ميدان مسابقه با مقاومت زنان مسلمان مواجه بوده است و نهايتا اين ورزشکاران از گردونه رقابت ها و حضور در عرصه بين المللي حذف مي شدند. موضوع حذف ورزشکاران زن مسلمان به علت رعايت حجاب در ميدان رقابت، رسانه اي شدن و بازتاب پيدا کردن اين موضوع در سرتاسر دنيا را رقم مي زد.

اين امر براي برگزارکنندگان اين رويدادها منجر به بحران آفريني شده و واکنش هاي متعددي از سوي مردم و صاحب نظران اعم از مسلمان و غير مسلمان در سرتاسر دنيا به همراه داشت. خوب مي دانيم که اين رويداد مهم ورزشي در حالي برگزار مي شود که جامعه جهاني قريب به دو سال است که در شوک ناگهاني بيداري اسلامي در دنيا فرورفته است.

اين موج بيداري نه تنها در 12 کشور اسلامي بلکه تا هزاران کيلومتر آن طرف تر يعني کشورهاي اروپايي و ايالات متحده آمريکا و حتي درون نظام جامعه صهيونيستي اسرائيل شاهد اعتراضات مردمي با رويکردهاي اقتصادي و سياسي است.

اعتراض به طرح رياضت اقتصادي کشورهاي اروپايي تا جنبش وال استريت ايالات متحده و اعتراض هاي شهرک نشينان صهيونيست ساکن در فلسطين اشغالي به دولت اسرائيل در اداره اين رژيم و بحران هاي مالي،‌ اقتصادي، سياسي و اجتماعي در اين دوره زماني، خود گواه اين ادعاست. بيداري اسلامي که زنان مسلمان در خط مقدم آن قرار دارند براي دنيا يک پيام مهم به همراه دارد و آن اينکه داشتن حجاب براي زن نه تنها محدوديت نمي آورد بلکه حضور مقتدرانه او را درتمامي عرصه ها تثبيت و پوچ بودن انزواي زنان مسلمان را فرياد مي زند.

کسب رتبه هاي برتر و مدال هاي رنگارنگ بانوان مسلمان در عرصه هاي مختلف ورزشي از جمله المپيک، خود آب سردي بر پيکره دشمنان است که تمام همتشان منزوي جلوه دادن زنان در جامعه اسلامي است. دنياي غرب به خوبي اين مسئله را درک کرده است که تاب تحمل در مقابل موج اسلام خواهي در دنيا از عهده اش خارج است. چون حجاب بانوان نه تنها در بلاد اسلامي بلکه در غرب نيز اهميت پيدا کرده و مسئله پوشش در خلال مسابقات ورزشي مورد توجه همگان قرار گرفته است.

حضور زنان محجبه در رقابت هاي ورزشي به خاطر داشتن عقبه قوي فکري دراين راستاست که تاب مقاومت را از تصميم گيران اين رقابت ها گرفته و آنها چاره اي جز تسليم شدن و زانو زدن در برابر اين مسئله با اتخاذ تصميمات جديد براي حذف قوانين ضد حجاب اسلامي براي ورزشکاران زن محجبه ندارند و المپيک 2012 لندن مي تواند آغازي براي اين مسئله باشد.

مهمترين و اساسي ترين علت هراس و دشمني غرب از حضور زنان مسلمان محجبه در عرصه هاي مختلف از جمله ورزشي؛‌ ترس از الگو شدن زن مسلمان براي ديگر زنان دنياست. حضور زنان و دختران محجبه و شايسته ايراني و ديگر کشورهاي اسلامي در عرصه هاي فرهنگي، اجتماعي، علمي و همچنين موفقيت زنان مسلمان در تمامي عرصه ها باعث خشم و نفرت استکبار و دنياي غرب شده است.

زيرا با وجود اين چنين زنان موفق، راهي براي به کرسي نشاندن منطق غلطشان در القا کردن اين مسئله که اسلام، زن را محدود و منزوي کرده، برايشان باقي نمانده است. به گزارش رسالت، اين موضوع خود باعث تشکيل اتاق فکري براي مقابله با اين مهم و ترويج اسلام هراسي از سوي آنها شده است. حضور بانوان مسلمان در همه عرصه ها ازجمله رقابت هاي المپيک، خط بطلاني بر پروژه هاي ضد ديني در غرب و هوشياري و بيداري فکري مردمان ديگر کشورهاست.

چرا که جهانيان با ديدن صحنه هايي ازحضور موفق زنان مسلمان با رعايت پوشش مناسب به ژرفاي مباني ديني اسلام پي برده و ادعاي کذب دولتمردان آنها مبني بر نقض حقوق زنان در اسلام آشکار مي شود. گرايش روز افزون زنان و مردان کشورهاي دنيا به آيين اسلام، خود گواه اين ادعاست. آنجاست که الگوي زنان در دنيا ديگر نه عروسک هاي «باربي» و مدل هاي رقص و خوانندگي مانند «جنيفر لوپز» و «ليدي گاگا »خواهد بود.

بلکه الگوي وي زن محجبه مسلماني است که پوشش خود را از زنان بزرگ دين اسلام مانند «حضرت زهرا» و «حضرت زينب» سلام الله عليهما به ارث برده است و با داشتن پوشش اسلامي در تمامي عرصه ها چه در نقش يک مادر يا همسر و چه در نقش يک معلم يا پرستار و يک ورزشکار موفق، حضوري مقتدرانه و با صلابت داشته و خواهد داشت.



برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید


برچسب ها: المپیک ، لندن ، ورزشکار ، زنان ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار