سازمان فضایی ایران که مدت 10 است فعالیت خود را آغاز کرده در تمامی این سالها سعی در توسعه زیر ساخت های فناوری فضایی داشته است.

محمد مهدی صالح فرد، مدیر اطلاعات نجوم سازمان فضایی ایران درگفتگو با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت: تاکنون حدود 10 سال از فعالیت سازمان فضایی ایران می گذرد که در این دوره سازمان سعی کرده تا زیر ساخت های فضایی و فناوری فضایی را توسعه دهد.
 
وی افزود: درحال حاضر در مقطعی قرار گرفته ایم که بر روی توسعه کاربرد و خدمات فضایی در کشور برنامه ریزی شده و یکی از محورهای توسعه کاربرد و خدمات فضایی خدمات نجوم و اکتشافات فضایی است که خیلی مورد توجه و تقاضای جامعه نجوم بوده است.
 
صالح فرد اظهار داشت: حوزه های مربوط به شناخت فضا و کهکشان موجب شده این بخش از علم هوا فضا و نجوم بیشتر مورد توجه مردم و سازمان فضایی قرار گیرد.
 
** پروژه ماهواره رصد مداری به دلیل توسعه زیر ساخت ها تعریف شده است.
 
وی تصریح کرد: یکی از اصلی ترین فعالیت های سازمان فضایی توسعه زیر ساخت های فضایی بنا به درخواست نیاز جامعه نجومی کشور است به همین منظور پروژه ماهواره رصد مداری را تعریف کرده ایم.
 
وی عنوان کرد: ماهواره های سنجش از دور که یک دوربین بر روی آن هانصب می شود و از زمین تصاویری را تهیه می کنند دوربین های دیگری نیز بر روی ماهواره ها طراحی خواهیم کرد تا بتوانند از آسمان، فضا و کهکشان تصویر برداری کنند و به عبارتی دیگر این ماهواره ها از زمین به فضا نگاه کنند.
 
صالح فرد تاکید کرد: این کار موجب می شود تا هم رشد نجومی داشته باشیم و هم بتوانیم رصدی از فضا داشته باشیم که دیگر آلودگی نوری در آن مشکل ساز نباشد.
 
وی عنوان کرد: علاوه بر رصد های ابتیکی قصد طراحی یک رصد رادیویی را داریم که علاقمندان بسیاری را دارد و دانش و اطلاعاتی که از آن به دست می آید بسیار ارزشمندتر از رصدخانه ابتیکی است.
 
صالح فرد یاد آور شد: درحال حاضر رصد رادیویی در کشورهای همسایه ما رشد چشمیگری داشته و ما در این قسمت سعی داریم خود را به آن جایگاهی لایق آن هستیم برسانیم.
 
وی اظهار داشت: امیدواریم ما بتوانیم در زمینه توسعه دانش فنی این طرح با مراکز پژوهشی و دانشگاه ها زمینه ای را ایجاد کیم تا آنها بتوانند از داده هایی که جمع آوری می کنیم و به اشتراک می گذاریم استفاده کنند.
 
** همکاری بین المللی یکی از پروژه های لازم اجرای سازمان فضایی ایران
 
صالح فرد گفت: به همین دلیل پروژه برای جمع آوری داده ها و اطلاعات و به اشتراک گذاری آنها طراحی شده است.
 
وی عنوان کرد: یکی دیگر از فعالیت هایی که سازمان فضایی قصد اجرا آن را دارد همکاری های منطقه ای و بین المللی است و درحال حاضر به وسیله رصدخانه البرز رصد اجرام نزدیک به زمین را به همکاری اقیانوسیه انجام می دهیم.
 
صالح فرد تصریح کرد: ساخت رصدخانه البرز حدود سیصد و پنجاه میلیون تومان هزینه و با تجهیزات و خدمات مشاوره ای 500 میلیون تومان شده است و برنامه این پروژه حدود یک سال سازه و راه اندازی آن زمان بوده است./عط
برچسب ها: رصدخانه ، فضایی ، طراحی ، پروژه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار