معاون وزیر نفت در امور گاز با تاکید بر آمادگی برای بهره برداری رسمی از مخزن سراجه قم به عنوان نخستین پروژه ذخیره سازی گاز خاورمیانه گفت: در انتظار اعلام زمان از سوی نهاد ریاست جمهوری برای ...

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، جواد اوجی تصریح کرد: نامه نگاری لازم از سوی مهندس رستم قاسمی، وزیر نفت، با دکتر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری برای حضور در مراسم رسمی راه اندازی این پروژه انجام شده است.

وی گفت: مخزن ذخیره سازی سراجه، نخستین پروژه ذخیره سازی گاز طبیعی در ایران و منطقه خاورمیانه به شمار می رود که تا کنون 350 تا 360 میلیون متر مکعب گاز در آن ذخیره سازی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: انتظار می رود با بهره برداری رسمی این مخزن زمستان امسال بتوان دست کم روزانه چهار میلیون متر مکعب گاز از آن برداشت و به شبکه گاز کشور تزریق کرد.

مهدی فکور، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی، نیز پیش تر با بیان این که 9 حلقه چاه ذخیره سازی سراجه قم آماده پذیرش، تزریق و برداشت گاز طبیعی است، گفته بود: این چاه ها طوری طراحی شده اند که 1.5 میلیارد متر مکعب در تابستان گاز ذخیره می کنند و در 4 ماه فصل سرد سال روزانه 4.5 میلیون متر مکعب از آنها برداشت می شود و هر زمان که گاز مازاد مصرفی کشور نیاز به ذخیره سازی داشته باشد، آمادگی کامل برای دریافت و ذخیره سازی وجود دارد.

از اردیبهشت سال گذشته شرکت نفت مناطق مرکزی، آمادگی خود را برای ذخیره سازی اعلام کرد و هم اکنون حجم کمی گاز به این مخزن تزریق می شود که این حجم تزریق گاز به تدریج طبق برنامه ریزی به حدود هفت میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

بهره برداری از مخزن شوریجه تا پایان سال 92

اوجی درباره ذخیره سازی گاز در مخزن شوریجه در شرق کشور نیز گفت: طرح ذخیره سازی گاز در مخزن شوریجه به منظور ایجاد امکان برداشت روزانه 20 میلیون متر مکعب گاز طراحی شده است و پیش بینی می شود این طرح پایان سال 92 به بهره برداری برسد.

مسعود سامی وند، مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی ایران نیز، اردیبهشت امسال پیشرفت عملیات اجرایی مخزن شوریجه را 70 درصد اعلام و تصریح کرده بود: 3 ردیف توربین و 6 ردیف کمپرسور در تاسیسات شوریجه نصب و راه اندازی شده است و اجرای ذخیره سازی گاز در این مخزن در فاز اول با 10 میلیون مترمکعب ذخیره سازی خواهد بود.

به دلیل گستردگی فعالیت های اکتشافی، تاکنون بیش از 200 مخزن در سراسر کشور بررسی و مطالعه شده که 92 مخزن آن مربوط به غرب کشور و از این تعداد نیز نتیجه مطالعات درباره دو مخزن "باباقیر و بانکول" با مجموع ظرفیت 32 میلیارد مترمکعب مثبت بوده است.

سراجه قم، از مخازن هیدروکربوری است که آزمایش های انجام شده روی آن مناسب بودن این مخزن را برای ذخیره سازی گازطبیعی تایید کرده است.تزریق گاز به این مخزن از آبان سال گذشته شروع شده است و پس از وقفه ای کوتاه به دلیل افزایش مصرف گاز در زمستان و تامین آن در این دوره سرد، ذخیره سازی گاز در آن از اردیبهشت امسال با سه ردیف توربوکمپرسور ادامه یافت.

به گفته مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز ایران، تا پایان امسال حجم گاز ذخیره شده در مخزن سراجه قم به یک میلیارد و 500 میلیون متر مکعب خواهد رسید که می تواند پشتیبان خوبی برای فصول سرد سال باشد.

امکان ذخیره سازی گاز طبیعی در این مخزن از 15 اردیبهشت تا 15 آبان فراهم است؛ به گونه ای که در این دوره زمانی می توان به طور متوسط روزانه بیش از هفت میلیون مترمکعب گاز برای برداشت روزانه 10 میلیون متر مکعب در فصل سرما در آن تزریق کرد.

بر اساس برنامه ریزی شرکت ذخیره سازی گاز ایران، تا پایان برنامه پنجم توسعه حجم برداشت گاز از مخزن سراجه به روزانه 20 میلیون متر مکعب در چهار ماه پایانی سال (دوره سرما) خواهد رسید. در این مخزن بیش از 14 میلیون بشکه میعانات گازی نیز وجود دارد که استخراج آن سود ارزی قابل توجهی را وارد چرخه اقتصادی کشور خواهد کرد./س
برچسب ها: نفت ، گاز ، ذخیره ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار