مدير عامل شرکت ملي گاز ايران با تاکيد بر آمادگي بهره برداري رسمي از مخزن سراجه قم،‌ از ذخيره سازي 350 ميليون متر مکعب گاز در اين مخزن زيرزميني خبر داد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رساني نفت و انرژي (شانا) ؛ جواد اوجي با بيان اين که تزريق و ذخيره سازي گاز در مخزن سراجه قم از چند ماه پيش آغاز شده است، افزود: هم اکنون روزانه سه ميليون و 500 هزار متر مکعب گاز به اين مخزن تزريق مي شود و به تدريج به حدود هفت ميليون متر مکعب در روز خواهد رسيد.
مديرعامل شرکت ملي گاز ايران گفت : انتظار مي رود با بهره برداري رسمي اين مخزن زمستان امسال دست کم روزانه چهار ميليون متر مکعب گاز از آن برداشت و به شبکه گاز کشور تزريق کنيم.
وي درباره افتتاح رسمي نخستين مخزن ذخيره سازي گاز کشور گفت: بنابر تقاضاي وزير نفت از رئيس جمهوري براي حضور در آيين بهره برداري رسمي طرح مخزن سراجه قم،‌ شرکت ملي گاز نيز در انتظار اعلام زمان از سوي نهاد رياست جمهوري است.
اين گزارش مي افزايد: بنابر مطالعات کارشناسان، به طور کلي سه نوع مخزن براي ذخيره سازي مناسب تشخيص داده شده است که عبارتند از: هيدروکربوري تخليه شده از گاز يا نفت، آب هاي زيرزميني (آکروفر) و گنبدهاي نمکي.
جغرافياي طبيعي کشور با بهره مندي بيش از 16 درصد از ذخاير گاز دنيا و داشتن رتبه دوم جهان، به گونه اي است که هر سه نوع اين مخازن در دل خود دارد.
در ايران نيز به دليل گستردگي فعاليت هاي اکتشافي، تاکنون بيش از 200 مخزن بررسي و مطالعه شده که 92 مخزن آن مربوط به غرب کشور است و از اين تعداد نتيجه مطالعات دو مخزن "باباقير و بانکول" با مجموع ظرفيت 32 ميليارد مترمکعب مثبت بوده است.
مطالعه مخازن زيرزميني کشور با هدف ذخيره سازي و استفاده از آن در فصل سرد، چند سالي است که با جديت در دستور کار شرکت ملي گاز ايران قرار گرفته که سراجه قم از آن جمله است.
سراجه قم از جمله مخازن هيدروکربوري است که آزمايش هاي انجام شده روي آن مناسب بودن اين مخزن را براي ذخيره سازي گازطبيعي تاييد کرده است.
تزريق گاز به اين مخزن از آبان سال گذشته آغاز شده است و پس از وقفه اي کوتاه به دليل افزايش مصرف گاز در زمستان و تامين آن در اين دوره سرد، ذخيره سازي گاز در آن از ارديبهشت امسال با سه رديف توربوکمپرسور ادامه يافت.
به گفته مديرعامل شرکت ذخيره سازي گاز ايران، تا پايان امسال حجم گاز ذخيره شده در مخزن سراجه قم به يک ميليارد و 500 ميليون متر مکعب خواهد رسيد که مي تواند پشتيبان خوبي براي فصول سرد سال باشد.

وزارت نفت شرکت ملي گاز ايران را مکلف کرده است تا پايان برنامه پنجم توسعه 14 ميليارد مترمکعب گاز را ذخيره و 130ميليون مترمکعب راروزانه برداشت و به شبکه سراسري تزريق کند./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار