با تشكيل كارگروه حمايت از توليدكنندگان و مصرف كنندگان فولاد و نظارت بر انبارهاي واحدهاي توليد حباب قيمت در بازار فولاد شكسته مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، چيت ساز در خصوص آخرين تحولات بازار آهن و فولاد با بيان اين مطلب گفت: ما در فصل ساخت و ساز در اوج مصرف آهن آلات با افزايش قيمت نسبت به هفته گذشته رو به رو هستيم با توجه به اينكه 30 درصد آهن توسط واردات تامين مي شود.

همچنين با نوسانات نرخ ارز به طور متوسط حدود 8 درصد با افزايش قيمت مواجه شده ايم.

وي تصريح كرد: در حال حاضر قيمت ميلگرد نمرات 14 تا 25 هر كيلو 1800 تومان، تيرآهن 1450 تومان، شمس فولادي 1550 تومان، ورق دو ميلي گرد براي انواع پروفيل هر كيلو 1580 تومان، پروفيل درجه يك هزار و 680 تومان در بازارهاي آهن كشور معامله مي شود.

چيت ساز اظهار داشت: امروزه قيمت آهن آلات مشابه قيمت ارز و سكه در نوسان است و كارشناسان ديدگاه و نظريات مختلفي ارائه مي دهند كه هركدام به نوبه خود قسمتي از نوسان افزايش قيمت آهن را توجيه مي كنند.

وي اضافه كرد: در حال حاضر يك تفاوت بين نرخ بورس و بازار ايجاد شده و اين انگيزه را براي سرمايه گذاري تشويق مي كند كه سرمايه ها وارد بازار آهن شود به خاطر اينكه معاملات فولاد در بورس به صورت سلف انجام مي گيرد.

عضو هيئت مديره اتحاديه فولاد و آهن تاكيد كرد: پيش بيني براي چند ماه آينده با در نظر گرفتن شرايط واردات و نرخ ارز احتمالا مانند روزهاي گذشته افزايش مي يابد و سرمايه گذاران سعي مي كنند تا خريدهاي بيشتري را از بورس كالا داشته و با افزايش تقاضا و خريد فضا رقابتي ايجاد كنند.

چيت ساز اضافه كرد: نوسان قيمت ارز سبب افزايش قيمت فولاد مي شود و توليدكننده فولاد بايد اطمينان داشته باشد مواد اوليه و شمش را كه به بازار وارد مي كند ثبات را در بازار بوجود آورد اين اطمينان در صورتي حاصل مي شود كه محدوديت ارزي تا حدودي بهتر شود و واردكننده شمش بيشتري را در اختيار داشته باشد.

وي ادامه داد: وقتي نوسان افزايش نرخ ارز وجود دارد از سرمايه ها به كارخانجات فولاد سرازير مي شود به طوري كه در تيرماه امسال 300 هزار تن واردات شمش و فولاد داشتيم كه اين ميزان واردات نسبت به خردادماه امسال 3 برابر افزايش داشته است و برخي توليدكنندگان فولاد براي تامين شمش مورد نياز ارز مرجع دريافت نكردند و با نرخ آزاد اقدام به وارد كردن فولاد به كشور كردند كه در حال حاضر با تمام قوا وارد اقتصاد مقاومتي مي شوند و مسئولان دولتي به بخش فولاد بايد عميق تر نگاه مي كنند.

وي با بيان اينكه كارگروه فولاد تشكيل شده به زودي حباب قيمت در بازار فولاد از بين مي رود اظهار داشت: نظارت بر انبارها و بازديدهاي مرتب سبب كنترل بازار فولاد مي شود به طور جدي از كليه واحدهاي توليد آهن و فولاد خواسته شده كه محصولات خود را به طور كامل در بورس كالا عرضه كنند تا شفاف سازي قيمت ها صورت گيرد.

چيت ساز يادآور شد: در صورتي كه واردات مناسب و عرضه داشته باشيم مي تواند عرصه را براي ثبات و كاهش قيمت فولاد و آهن در بازار فراهم كند.

وي خاطر نشان كرد: تجربه ثابت كرده در صورتي كه برنامه ريزي دقيقي در اين زمينه داشته باشيم مي توانيم تحريم ها را به فرصت تبديل كنيم به طوري كه در سال گذشته با وجود تشديد تحريم ها و ظرفيت توليدكنندگان را به 5 ميليون تن افزايش يافت و ظرفيت فولاد كشور از 12 ميليون تن به 13 ميليون تن رسيد كه پاسخگوي نياز كشور است و اميدواريم اين روند ادامه پيدا كند.


گزارش از حبيبه رحيميان

برچسب ها: فولاد ، آهن ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار