دستاورد جدید مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی معرفی می شود.

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران از دو دستاورد جدید مرکز ملی در سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی خبر داد.

وی در ادامه و در خصوص این دو دستاورد جدید در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران مفتخر است که در تشکیل جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی و با توانمندی محققان جهادگر خود دو دستاورد مهم علمی را در حوزه ثروت ملی اعلام نماید.

وی کشت سلول های ماهی با روش آنزیمی و با بقا طولانی مدت در شرایط کشت را از نخستین دستاوردهای صورت پذیرفته در کشور عنوان کرد.

شاهزاده فاضلی همچنین اظهار داشت: این سلولها قابل پاساژ بوده و ابتدا از نمونه های باله ماهی قزل آلا رنگین کمان استخراج شده است.

وی کشت سلول را ابزاری مناسب برای پاسخ به بسیاری از سوالات علوم زیستی و پزشکی دانست، محقق کشورمان کاربردهای متعددی برای کشت سلولهای ماهی عنوان کرد که می تواند در مطالعات مربوط به مکانیسم های سلولی و مولکولی فرایند های فیزیولوژیک و سم شناسی و علومی مانند اکوتوکسیکولوژی، ویروس شناسی سرطان، آثار زیستی پرتوها، آبزی پروری و مطالعات ژنتیکی و بیان ژن موثر واقع می شود.

کشت سلولهای ماهی با روش آنزیمی برای اولین بار
کشت سلول های ماهی با روش آنزیمی و با بقا طولانی مدت در شرایط کشت، برای نخستین بار در کشور در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران مورد بررسی قرار گرفت.

سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی، همچنین از استفاده از سلولهای ماهی در زیست فناوری و برای تولید واکسن و داروهایی مانند آنتی بادی، اینترفرون و نیز هورمون های انسانی را حائز اهمیت قلمداد کرد.

فاضلی تصریح کرد: در سالهای اخیر استفاده از سلولهای جانداران آبزی برای تشخیص بیماری های کاربرد بیشتری یافته است، بخصوص آنکه برخی بیماری های خاص آبزیان تنها با استفاده از سلولهای همان جانداران قابل شناسایی و مطالعه است.

وی تهیه سلولهای آبزیان را که توسط محققان این مرکز مورد ارزیابی قرار گرفته برای صنایع شیلات و محیط زیست حائز اهمیت ارزیابی کرد./ح
برچسب ها: ژنتیک ، دستاورد ، سلول ، مولکول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار