شلیل در ایران باستان کشت می شده، از این رو نام علمی آن prunus persia یا آلو فارسی است. شلیل سرشار از ویتامین a و c و b3 می باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان ؛ ویتامین c موجود در آن اثرات مفید در سلامت پوست، استخوان و دندان دارد. همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. خوردن شلیل می تواند خطر ابتلا به بیماریهای حاد مانند بیماریهای قلبی، بیماریهای چشمی مثل دژنراسیون ماکولار و حتی سرطان را به طور چشمگیری کاهش می دهد. این میوه دارای ترکیبات فیتوکمیکال ها مانند لیکوپن لوتئین بوده و رنگ زرد و قرمز شلیل ها ناشی از وجود لوتئین ها در آنهاست.
 همچنین شلیل منبع خوبی از فیبر و پتاسیم است که برای سلامتی مفید و سودمند هستند. فیبرهایی که در شلیل یافت می شود نقش مهمی در پاکسازی کولون و سلامتی کولون ایفا می کند. پتاسیم موجود در آن موجب افزایش شادابی و تحرک در فرد می شود، فشارخون بالا را کنترل می کند و خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می دهد.
شلیل گرما زدگی را از بین می برد، کاهنده چربی خون است. بدلیل فیبر زیادی که دارد موجب کاهش سرعت جذب برخی مواد مغذی بویژه قندها می شود و در عین حال میزان حساسیت به انسولین را افزایش می دهد، در نتیجه میوه خوبی برای دیابت ها است و مصرف آن می تواند در کنترل قند خون مؤثر باشد. در ضمن بدلیل کالری کم و فیبر بالا و نیز نداشتن چربی، میوه بسیار خوبی برای کاهش وزن و رژیم های لاغری است. هسته شلیل را به هیچ وجه نباید خورد زیرا دارای آمیگداسین است که در بدن تبدیل به سیانین می شود و می تواند مسمومیت های سیانیدی ایجاد کند./س
برچسب ها: شلیل ، دوا ، گرما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.