کاربران در خرید مانیتور تنها معیارهای انتخاب آن‌ها، طراحی ظاهر و یا سایز نمایشگر است، درحالی که باید معیارها را گسترده‌تر کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکززنجان یک کارشناس فناوری اطلاعات گفت: آیکن‌های مختلفی در سیستم مانیتور وجود دارد که بررسی تک‌تک موارد در خرید یک مانیتور مناسب تأثیرگذاراست و از این آیکن‌ها می‌توان به سایز، رزولیشن، پایه و قابلیت نصب بر روی دیوار، پورت‌ها، زمان پاسخ‌گویی (Response Time)، رفرش‌ ریت (Refresh Rate)، کنتراست تصویر، زاویه دید، روشنایی تصویر (Brightness)، نور پس زمینه LED، براق یا مات و پنل TN یا IPS اشاره کرد.

فتحعلی‌بیگی به آیکن سایز مانیتور اشاره کرد و افزود: تقریباً اولین معیار در انتخاب اکثر کاربران، سایز مانیتور است و سایز مناسب برای مانیتور مورد نیاز شخص، بر اساس فضای موجود در میز کار، نوع کار و البته بودجه وی انتخاب می‌شود و باید اشاره کرد که در حال‌حاضر بهترین سایز نمایشگرهای LCD را می‌توان ۲۳ یا ۲۴ اینچ دانست که در آن‌ها کیفیت تصویر قابل قبول بوده و از طرفی فضای خیلی زیادی را نیز اشغال نمی‌کنند.

رزولیشن مورد دیگری بود که وی به آن اشاره وتصریح کرد:رزولیشن، میزان اطلاعاتی که در صفحه وجود دارد را مشخص می‌کند و در واقع هر چه رزولیشن نمایشگر بیشتر باشد،امکان استفاده هم‌زمان از چند برنامه بر روی صفحه راحت‌تر می‌شود یا به عبارت دیگر تعداد کلمات بیشتری بر روی صفحه، جا می‌شوند.

این کارشناس فناوری اطلاعات در ادامه به اهمیت پورت‌ها در مانیتور تأکید کرد و ادامه داد: هنوز هم برخی از مانیتورهای LCD با پورت VGA که با نام‌های RGB یا ۳۲‌پین نیز شناخته می‌شود عرضه می‌گردند و کاربران بهتر است سعی کنند از خرید این مانیتورها خودداری نموده و در عوض به دنبال مانیتور با پورت دیجیتال DVI باشند، چرا که با پورت DVI تقریباً می‌توان مانیتور را به همه ابزارهای مختلف متصل کرد،اما اگر مانیتور مورد نظر شخص دارای پورت HDMI نیز باشد امکانات بیشتری خواهد داشت.

گفتنی است، زمان پاسخ‌گویی نیز از آیکن‌های مهم در خرید یک مانیتور مناسب است و باید گفت که زمان پاسخ‌گویی مدت زمانی است که یک پیکسل نیاز دارد تا از رنگ سفید به سیاه و سپس مجدداً به سفید تغییر حالت دهد و همچنین اگر پیکسل‌ها نتوانند به اندازه کافی سریع عمل کنند تصاویر متحرک سریع مانند بازی‌، فیلم‌های اکشن و ورزشی به صورت تیره و تار نمایش داده می‌شوند.

لازم به ذکر است، رفرش‌ریت (Refresh Rate) نیز در خرید مانیتور اهمیت دارد، چرا که این آیکن یعنی تعداد دفعاتی که نمایشگر می‌تواند در هر ثانیه تصویر را به روز کند که بر اساس هرتز اندازه‌گیری می‌شود و هر چه رفرش‌ریت مانیتور بالاتر باشد، حرکت بین فریم‌های تصویر نرم‌ و روان‌تر انجام می‌شود./س

برچسب ها: مانیتور ، معیار ، گسترده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.