تمام تلاشم اين است كه در فيلم‌هايم دروغ نگويم، گرچه در زندگي شخصي اينگونه نيستم.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، شب گذشته حميد نعمت‌الله كارگردان سينما مهمان برنامه گفتگوي تنهايي بود.

وي در ابتداي اين گفتگو گفت: هميشه تلاشم كرده‌ام در فيلم‌هايم دروغ نگويم و اينكه هر كاري مي‌كنم يك باري از دوش خودم بردارد.

سخت است كه دروغ نگويي اما من اين كار را انجام مي‌دهم و حتي فيلمي راخودت دوست داشته باشي و به دلت بنشيند آن زمان است كه كارت را به درستي انجام داده‌اي.

وي در پاسخ به اينكه روزها براي او چگونه مي‌گذرد و به قول معروف از زندگي راضي است، گفت: برايم خيلي جالب است اين سوال را امروز شما در مصاحبه از من مي‌پرسي در حالي كه من هر روز به طور خودكار از چندين نفر همين سوال را مي‌پرسم بعضي اين سوال برايشان آشنا نيست و گاهي عده‌اي از پرسيدن آن تعجب مي‌كنند زندگي بد نمي‌گذرد اما خوش هم نمي‌گذرد.

* شبيه حميد نعمت‌الله كه دوست  دارم نيستم

نعمت‌ الله در پاسخ به اين كه چقدر شبيه حميد نعمت‌الله است كه دوست مي‌دارد، اظهار داشت: اصلاً شبيه آن نعمت‌الله كه انتظار دارم نيستم. احساس مي‌كنم كه مهمترين موضوع زندگي اين است كه احساس رضايت از خودت داشته باشي و در طراحي اين بازي اين رضايتمندي به راضي حاصل نمي‌شود و ربطي به اين موضوع ندارد كه فيلم خوبي مي‌سازي و يا خير، خانه بزرگي داري و يا كوچك،‌خوب پول در مي‌آوري يا خير.

* دزدي نكردن كافي نيست

وي ادامه داد:‌ زندگي خيلي پيچيده‌تر از اين هاست كه ما درباره آن سخن مي‌گوييم تا در زندگي از خود رضايت خاطر داشته باشي اينكه دزدي نمي‌كني و از ديوار كسي بالا نمي‌روي رضايت خاطر يك شخص را بوجود نمي‌آورد.

* امروز گوشي موبايل و ثروت آدم‌ها شخصيت آنها را رقم مي‌زند
اين كارگردان تصريح كرد: تاسف برانگيز است كه بخش وسيعي از مردم براي آدم‌هاي ثروتمند ارزش ويژه‌اي قائل هستند گرچه تجربه ثابت كرده كه از افراد ثروتمند چيزي نصيبشان نمي‌شود.

نعمت‌الله به اين وضعيت نگران كننده اشاره كرد و گفت:‌ امور مادي معيار عجيبي شده كه بسيار نگران كننده است اين همه هيجان براي پول درآوردن نگران كننده است در حالي كه 20 سال گذشته به هيچ وجه اين گونه نبود.

وي ادامه داد: بزرگترين دردسر امروز موضوع پول است اين تجربه را شايد همگان ديده باشند يك نفر در اوج رفاه مي‌تواند حال بدي داشته باشد و برعكس كسي در اوج سادگي و بي‌آلايشي احساس رضايت و خوشبختي داشته باشد.

* همه تلاش براي بدست آوردن آرامش دارند

امروز همه تلاش مردم براي بدست آوردن آرامش در زندگي است كه عده‌اي مي‌پندارند آرامش بيشتر به كسب درآمد بيشتر امكان پذير است.

* در حرفه‌ما علاوه بر ثروت ، شهرت نيز دردسرساز شده است

اين كارگردان به برخي از مشلكات حرفه كاري خود اشاره كرد و اظهار داشت: در حرفه‌اي همانند حرفه‌ي ماعلاوه بر پول و كسب ثروت، شهرت نيز ملاك عمل است. به اعتقادم بدي‌ها، خوبي، خلق و خوي‌ها و تمامي اين گرايش‌ها قابل سرايت است و مي‌تواند مسري باشد بدون شك اين اوضاع در جامعه ما مسري است.

* زندگي نيز همانند يك نمايش و يا فيلم است

اگر هستي را صحنه نمايش در نظر بگيريم بيشترين جايي كه كلمه سناريو در آن به كار مي‌رود همين زندگي است همه در اين جهت تلاش مي‌كنيم كه خوب بازي كنيم.

نعمت‌الله در پاسخ به اينكه چقدر از خداي خود براي اين زندگي سپاسگزاري مي‌كند گفت: گمان مي‌كنم بخش‌هاي طولاني از اين زندگي به ناسپاسي گذشته اما تلاش مي‌كنم بقيه زندگي من اين گونه نباشد سعي مي‌كنم زندگي‌ام با كيفيت سپري شود.

اين همان موضوع رضايتمندي كه گفتم، مهمترين اثري كه مي‌تواني خلق كني همين است.

* تمام تلاش بشريت ارتباط برقرار كردن با هستي است

وي افزود: تمامي هنرمندان در بالاترين سطح زنديگ خود به اين موضوع در پايان راه رسيده‌اند كه موسيقي، شعر و يك فيلم فاخر براي آنها ملاك عمل نيست بلكه مهمترين موضوع بوجود آمدن يك رابطه و احساس درست و همچنين برقرار كردن ارتباط با زندگاني است

** كسب جوايز مختلف به زندگي كيفيت نمي‌دهد

كارگردان فيلم سينمايي بوتيك اظهار داشت: كسب جوايز و مدال‌ هيچ چيز با كيفيتي به زندگيت نمي‌دهد زماني كه اصغر فرهادي جايزه بزرگ را گرفت دعا كردم كه اي كاش حال خوبي داشته باشد و گرنه كه جايزه چيز خاصي نيست.

* جذابيت‌هاي روزگار باعث شده كه خداي خود را فراموش كند

اين كارگردان افزود: جذابيت‌هاي بازي روزگار باعث شده كه خداي خود را فراموش كنيم اگر آرامش در زندگي باشد ديگر مشكلي نيست. همه مردم، بنده‌هاي خداوند مي‌دانند كه تلاش آنها براي اين است كه سرراحت بر بالين خود بگذارند.

وي در پايان در پاسخ به اينكه اگر بخواهد براي يك چيز پروردگار را سپاس گويد، اظهار داشت: به خاطر سلامتي فرزندم پروردگار را شكر مي‌گويم./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار