کارشناس اندیشکده ی دِموس معتقد است ، بازداشت مظنونان القاعده در اسپانیا بهبود هماهنگی نهادهای اطلاعاتی اروپا را نشان می دهد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی  ؛ این شبکه با اعلام این خبر که سه مظنون القاعده در اسپانیا بازداشت شده اند ، با محقق ارشد اندیشکده ی دِموس گفتگویی انجام داد.
جاناتان برید ول درباره بازداشت مظنونان القاعده در اسپانیا گفت:
اعلام وزیر کشور اسپانیا مبنی براینکه مواد منفجره ی کشف شده برای منفجر کردن یک اتوبوس کافی بود نشان می دهد که تا چه حد اوضاع نگران کننده است. ما نیاز به جزئیات بیشتری از این خبر داریم . ما هنوز خیلی درباره افراد بازداشت شده اطلاع نداریم. بازداشت این افراد نشان می دهد که هدف این افراد خیلی مشخص نیست و معلوم نیست که چرا آنها می خواستند اسپانیا را هدف قرار دهند؟
همچنین می توان فهمید که این افراد حرفه ای تر شده اند.

وی افزود:احتمال دارد که این افراد محصول جنگ داخلی در لیبی باشند و به القاعده در مغرب پیوسته باشند. علت اینکه این تروریست ها اسپانیا را هدف قرار می دهند مشخص نیست و معلوم نیست که این افراد چه منطقی را دنبال می کنند. شاید هدف قرار دادن اسپانیا صرفا به این علت باشد که اسپانیا یک کشور اروپایی است.
وی ادامه داد:اکنون اوضاع مثل عراق نیست که آنها(اعضای القاعده) را برای اقدام علیه آن بطلبد. روشن است که بهار عربی روایت و داستان را برای القاعده تغییر داده است. ما شاهد رویدادهای کم فروغ و انفرادی از این دست هستیم که در آن گروهی کوچکی از افراد فقط تلاش می کنند به صورت فرصت طلبانه اهدافی را مورد حمله قرار دهند چون نمی توانند عملیات های بزرگتر و مهمتری را انجام دهند. این بازداشت همچنین نشان می دهد که نهادهای اطلاعاتی در سراسر اروپا موفقیت داشته اند. ما شاهد یک بهبودِ هماهنگی بین نهادهای اطلاعاتی اروپا هستیم .
این کارشناس گفت:القاعده هنوز تهدیدی برای اروپا محسوب می شود اما باید بین انواع مختلف تهدید ها تمایز قائل شد. به نظر می رسد تلاش القاعده برای پرورش تروریست های داخلی در اروپا؛ که در کشورهای اروپایی بزرگ شده اند؛ تضعیف شده باشد.

از سویی دیگر شاهد هسته ی حرفه ای و سخت تر القاعده هستیم که این دست از افراد هستند که دیروز در اسپانیا بازداشت شدند. ما هنوز شاهد پراکنده ی شدن این افراد هستیم که تلاش می کنند جهاد کنند.
برچسب ها: القاعده ، اروپا ، دموس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار