منصور وفايي مي گويد:هنر سنتي نقاشي قهوه خانه اي در كشورمان در حال فراموشي است و اين در حالي است كه بسياري از كشورهاي جهان به اين سنت علاقمند هستند.

منصور وفايي از بازماندگان نقاشي قهوه خانه اي در گفتگو با خبرنگار بخش تجسمي باشگاه خبرنگاران گفت:نقاشي قهوه خانه اي از جمله هنرهاي سنتي و اصيل ايراني است و جزء هنرهايي است كه ريشه در تاريخ و فرهنگ كشورمان دارد.
وي گفت:در حال حاضر هنر سنتي همانند گذشته با كم توجهي روبرو شده است و علاقه اي به جهت حمايت از اين هنر سنتي وجود ندارد.
وي گفت:نقاشي قهوه خانه اي درحال از بين رفتن است متاسفانه در كنار اين هنر سنتي هنرمندان اين رشته نيز فراموش شده اند.
وي تصريح كرد:بازماندگان نقاشي قهوه خانه اي از بين ما مي روند و با نبود آنها قطعاً اين هنر كاملاً فراموش مي شود.
وي در ادامه اظهار داشت:هيچ حمايتي از هنرمندان باقيمانده در هنر سنتي نقاشي قهوه خانه اي نمي شود .
وي در ادامه خاطرنشان كرد:جوانان نيز تمايل چنداني به فراگيري اين هنر و داستان هاي حماسي ، پهلواني نقاشي قهوه خانه اي ندارند.
اين پيشكسوت نقاشي قهوه خانه اي گفت:نمايشگاه هاي نقاشي قهوه خانه اي بسيار كمرنگ شده است و شايد در طول سال يك يا دو بار شاهد نمايشگاه يا كارگاه آموزش نقاشي قهوه خانه اي باشيم و اين انصاف و حق اين هنر و هنرمندان آن نيست.
* علاقه خارجي ها به نقاشي قهوه خانه اي

وي كه تا كنون كارگاه هاي آموزش نقاشي قهوه خانه اي در كشور آلمان برگزار كرده است،گفت: بسياري از مردم  در كشورهاي مختلف به هنر سنتي نقاشي قهوه خانه اي به عنوان هنر اصيل ايراني علاقه زيادي نشان مي دهند،آنها در يادگيري و شنيدن داستان هاي نقاشي قهوه خانه اي ذوق بيشتري دارند.
وفايي خاطرنشان كرد:هنر سنتي نقاشي قهوه خانه اي به عنوان هنري اصيل بايد حفظ و ارج نهاده شود؛چراكه هنرمندان بسياري در گذشته تا امروز اين هنر سنتي را حفظ و براي احياء آن تلاش كرده اند.
وي خاطرنشان كرد:با آموزش نقاشي قهوه خانه اي باي بستري فراهم شود كه اين هنر بار ديگر احياء شود.
* آموزش و تدريس نقاشي قهوه خانه اي در دانشگاه ها

وفايي در ادامه اظهار داشت:چرا نبايد هنري چون نقاشي قهوه خانه اي در دانشگاه ها تدريس شود؛مگر نه اين كه دانشجويان هنر بايد با فرهنگ و هنر ايران زمين بيشتر آشنا شوند؛بنابراين مي بايست هنر سنتي چون نقاشي قهوه خانه اي به عنوان بخشي از تاريخ و هنر كشورمان در دانشگاه ها تدريس و آموزش داده شود.
وي گفت:در برخي دانشگاه هاي كشورمان ديگر درباره گوشه اي از هنر ايران مانند نقاشي قهوه خانه اي بحث مي شود و به نوعي معرفي مي شود؛اما متاسفانه در كشورمان توجهي به اين هنر سنتي نمي شود./ه
برچسب ها: نقاشی ، قهوخانه ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار