توليد گوجه فرنگي در ايران طي 10 سال گذشته همواره 20 در صد بيشتر از عرضه و تقاضاي داخلي بوده است .

سمانه قلي پور عضو موسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان مطلب بالا گفت: نتايج بررسي تجارت گوجه‌فرنگي در ايران بيانگر روند پرنوسان صادرات بر حسب شرايط زماني مختلف بوده و حتي صفر شدن ميزان صادرات در برخي سالها بوده است.

وي افزود: اين در حاليست که کشور ما طي دوره مورد بررسي همواره يکي از 10 کشور عمده توليدکننده و در عين حال مواجه با مازاد توليد داخلي بوده به طوريکه شاخص خودكفايي محصول طي سالهاي مورد مطالعه نشان مي دهد توليد گوجه فرنگي در ايران طي 10 سال گذشته همواره 20 در صد بيشتر از عرضه و تقاضاي داخلي بوده است .

وي تصريح کرد: عليرغم اين دستاوردها متاسفانه ايران همواره سهمي کمتر از 03/0 درصد از صادرات اين محصول را در بازار جهاني به خود اختصاص داده است.

قلي پور اضافه کرد: بنابراين با توجه به مسايل ياد شده ، عمده مشکلات مرتبط با بازار گوجه فرنگي کمتر به بخش توليد و بيشتر به نظام توزيع گوجه فرنگي مرتبط است. به عبارت ديگر ناکارامديهاي موجود در نظام توزيع منجر به ايجاد اختلال در نظام تهيه، تدارک و توزيع اين محصول شده است.

وي گفت: در حال حاضر يكي از عمده‌ترين مشكلات توليدكنندگان و عمده‌فروشان در بازارهاي سرمزرعه و عمده فروشي، خارج شدن كنترل بازار از دست آنها و تعيين قيمت توسط دلالان و ساير عوامل بازار رساني در فصل عرضه است، به طوريکه قيمت خريد اين محصول به خصوص در فصل برداشت و با توجه به عرضه زياد آن، توسط دلالان و کارخانجات فرآوري گوجه فرنگي پايين بوده و بدين‌ترتيب کشاورزان عمدتا از كشت اين محصول متضرر شده اند.

وي ادامه داد: از طرف ديگر وابستگي بالاي كشاورزان به دلالان به خاطر بنيه مالي ضعيف كشاورزان بخصوص کشاورزان خرده‌پا براي تامين هزينه‌ها يا اجتناب از ريسك و حتي پرداخت بدهي‌هاي خود، منجر شده تا محصول خود را به دلالان و عمده‌فروشان به صورت پيش‌فروش به فروش مي‌رسانند. دلالان نيز با پرداخت مساعده و تهيه برخي نهاده‌ها با زارعان در ازاي تحويل محصول قرارداد مي‌بندند و هنگام برداشت هم با تهيه لوازم بسته‌بندي، وسايل حمل و... محصول را برداشت مي‌كنند، در نتيجه وجود چنين شرايطي قدرت انحصاري خاصي براي دلال به وجود آورده است. در اين شرايط نبود و يا كمبود اطلاعات در دسترس كشاورزان در خصوص وضعيت بازار محصول نيز يكي ديگر از عواملي است كه موقعيت زارعين را به مراتب تضعيف خواهد كرد. در نتيجه خارج شدن كنترل بازار از دست توليدکنندگان و عمده‌فروشان، وجود نوسانات و بي‌نظمي در بازار و در نهايت نفوذ دلالان در بازار اختلالاتي را در قيمتهاي مصوب از سوي مراجع رسمي ايجاد مي‌كند.

برچسب ها: گوجه ، تولید ، نیاز داخلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار