قلعه اشتران تویسرکان قلعه ای نظامی بوده که درنزدیکی روستای اشتران و18کیلومتری شهر تویسرکان با وجود گذشت سالیان دراز هنوز نیز پابرجاست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان ،  این قلعه مشرف به قلعه خان گرمز و در مسیر جاده قدیمی همدان تویسرکان ازقلعه های بجای مانده از دوران قاجاریه در شهرستان تویسركان محسوب می شود كه از نظر موقعیت جغرافیایی و وسعت یكی از قلعه های نادر در استان همدان به شمار می آید.
این قلعه یك هكتار زیر بنا دارد كه شامل ساختمان حیاط بیرونی و از سمت جنوب ورودی هشتی با راهروی باریك است.
ساختمان های بیرونی و اندرونی شامل دو طبقه مسكونی و یك طبقه زیر زمین است كه جزو طبقه اول محسوب می شود، در هر طبقه 13 اتاق تزئینی وجود دارد.
سر در ورودی قلعه دارای یك هشتی بسیار زیبا است كه بالای آن ساختمانی شامل چند اتاق به عنوان محل نگهبانی وجود دارد كه از طریق راهرو به داخل حصار طویله راه پیدا می كند.
در حیاط اندرونی قناتی وجود دارد كه در حال حاضر خشك است اما نشان می دهد كه در گذشته آب شرب قلعه را تامین می كرده است.
در چهار كنج این قلعه چهار برج مدور وجود دارد  واساس بنا بدین شكل است كه در دیوارها از چینه و خشت استفاده شده و در نماها از آجر كاری هایی كه بیشتر حالت تزئینی دارند.
این اثر در تاریخ ۱۳۸۳/۱۱/۱۰ با شماره ثبت ۱۱۳۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و به عنوان یك موزه محلی و طبیعی  قابل استفاده است./س
برچسب ها: تویسرکان ، قلعه ، قاجار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.