نخستين بار در کشور ، محققان دانشگاه علوم پزشکي اصفهان ، گونه اي جديد از خانواده مايکوباکتريومها با عنوان مايکوباکتريکوم ايرانيکوم را کشف و ثبت بين المللي کردند .

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران ،دکتر اديبي معاون پژوهشي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان امروز گفت: اين نوع باکتري در قالب يک طرح تحقيقاتي  با هدف مطالعه تنوع ميکروبي مايکوباکتريوم توبرکلوزيس که عامل بيماري سل و مايکوباکتريومهاي محيطي شبه سل طراحي شده بود شناسايي شد.

استاد ميکروبشناسي مولکولي دانشکده پزشکي اصفهان و مجري طرح  هم گفت: اين عامل ميکروبي ابتدا در سال 1384 از نمونه ريوي بيماري سالمند و 2 سال پس از آن از نمونه پوستي  جواني 18 ساله جدا شد و مطالعات جامع با استفاده از روشهاي  مولکولي پيشرفته حاکي از کشف يک باکتري ناشناخته از خانواده عوامل ميکروبي شبه سل آغاز شد.

دکتر شجاعي افزود: ويژگيهاي اين گونه ميکروبي با ديگر باکتريهاي مشابه کاملا متفاوت است.

وي گفت: همزمان با مطالعه تحقيقاتي در ايران ، پنج مرکز تحقيقاتي در کشورهاي آمريکا ، سوئد، يونان ، هلند و ايتاليا نيز  نمونه مشابهي از اين باکتري را شناسايي کرده بودند  که در قالب طرحي مشترک اقدام به مطالعات تکميلي کردند و باتوجه به اينکه تيم تحقيقاتي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان نخستين بار موفق به شناسايي و ثبت اين باکتري شده بودند به پيشنهاد ما نام پر افتخار ايران به اين باکتري اطلاق و آنرا با عنوان مايکوباکتريوم ايرانيکوم در ژوئيه 2012 در  قالب مقاله اي در مجله علمي بين المللي مرجع سيستمايک باکتريها منتشر کردند.

 اين باکتري با نام  Mycobacterium  iranicum  با کد بين المللي DSM45541  در بانک ميکروبي آلمان و JCM17461 در بانک ميکروبي ژاپن و با کد CCUG62053 در بانک ميکروبي سوئد به ثبت بين المللي رسيد.

کشف و ثبت اين نوع باکتري در حقيقت نخستين  کشف و ثبت يک عامل بيماريزا در تاريخ پزشکي ايران محسوب مي شود که حاصل پنج سال  پژوهش  تيم تحقيقاتي در ايران با همکاري  آقاي دکتر عبدالرزاق هاشمي ، خانم دکتر پروين حيدريه از دانش آموختگان  دکتراي ميکروب شناسي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان و آقاي عباس داعي ناصر کارشناس ميکروب شناسي مرکز تحقيقات بيماريهاي عفوني اصفهان است که با راهنمايي دکتر شجاعي نقطه عطفي را در تاريخ ميکروبشناسي کشور رقم زدند./ع
برچسب ها: باکتری ، میکروب ، مشابه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار