مسئول اهداء كنندگان خون انتقال خون مازندران گفت: مازندران با كمبود ذخایر خونی در همه گروهای خونی و فرآورده های آن مواجه است.

دكتر اسماعیلی امروز در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران افزود با توجه به گرمای شدید هوا ذخایر خونی در استان مازندران رو به كاهش است.

وی تامین خون سالم برای بیماران نیازمند به خون و فراورده های خونی را یكی از اهداف مهم اهدای خون برشمرد و گفت: همه ساله سازمان انتقال خون مازندران در دهه اول ماه مبارك رمضان با بحران شدید كمبود فرآورده ای خونی مواجه می شودكه این روند بعد از اطلاع رسانی و حضور نوعدوستان در پایگاهای ثابت و سیار به حالت عادی می رسد.

وی با اشاره به اینكه اهدای خون در مازندران در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد افزایش یافته است ؛ بیان داشت: با توجه به وجود بیمارستانها و مراكز درمانی، جراحی های مختلف، راه اندازی بخش های فوق تخصصی قلب باز، بیمارستان سوانح و سوختگی، بالابودن آمار تصادف و وجود بیشترین بیماران تالاسمی و خاص در مازندران مصرف خون و فراوردهای خونی نیز در مازندران روبه افزایش است.

اسماعیلی افزود: در گذشته تنها از خون كامل برای بیماران استفاده می شد ولی امروزه با پیشرفت های تكنولوژی از فراورده های سلولی خون و پلاسما نیز بهره برداری بهینه انجام می شود.

وی ضمن بیان این مطلب كه سرانه اهداء خون در مازندران 40 در هزار است و این استان رتبه دوم اهدا خون در كشور را داراست؛ اظهارداشت: فرهنگ اهدا خون با بستر سازی در بین جوانان و داوطلبین سالم برای نجات جان انسانها محقق خواهد شد. مسوول بخش اهدا كنندگان خون سازمان انتقال خون مازندران با اشاره به اینكه كلیه مراكز خونی از ساعت 8:30 الی 12 برای دریافت خون آمادگی دارند؛ ادامه داد: افرادی كه تحمل اهدای خون را دارند و نیاز به مصرف مایعات نداشته باشند، می توانند به نیازمندان خون اهداء كنند.

اسماعیلی گفت كلیه پایگاههای انتقال خون استان مازندران بعد از افطار آماده دریافت گروه های مختلف خونی می باشند لذا كلیه افرادی كه علاقمند به اهداء زندگی به هم نوعان می باشند، می توانند با حضور در این مراكز برای اهداء خون اقدام كنند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.