مسؤول انجمن دوستدار ميراث فرهنگي بهبهان گفت: عظمت پل بكان در نوع معماري آن نهفته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ،دولتي مختاران در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار كرد:‌ قديمي‌ترين آثار به جاي مانده از دوران ساساني در بهبهان از نظر ارتباطي چندين پل است كه يكي از آن‌ها پل بكان يا پل كسري است. اين پل را پدر انوشيروان يعني قباد ساساني ساخته است.

 وي افزود: قبل از اين كه سازمان ميراث فرهنگي به وجود بيايد اين پل با شماره 44 به ثبت تاريخي رسيد.

 مختاران توضيح داد: اين پل تشكيل شده از هفت طاق و مصالحي همچون سنگ تيشه‌ای، سنگ رودخانه‌ و ساروج است. در طبقات پل و پايه‌هاي پل از سرب مذاب در ميان لايه‌هاي ستون استفاده شده تا استحكام آن در برابر ارتعاشات و همچنين سرما و گرما حفظ شود و لطمه‌اي به پل وارد نشود.

او اضافه كرد: براساس آن چه كه تاريخ‌نويسان گفته‌اند قطر دهانه‌هاي اين پل هر كدام در حدود 4 در 4 و به‌ صورت مربعي بيرون آمده است تا ضخامت آن بتواند سنگيني پل را حفظ كند.

مختاران توضيح داد: يكي از ويژگي‌هاي جالب پل اين است كه علاوه بر پل بودن سد نيز هست و طوري ساخته شده كه آب جمع شده در پشت آن مي‌تواند آب قنات‌هاي مورد استفاده براي كشاورزي را بالا بياورد.

 اين دوستدار ميراث فرهنگي بيان كرد: بزرگ‌ترين طاق اين پل به گونه‌اي است كه مي‌گويند يك شتر با بار آن مي‌تواند از آن عبور كند.

وي بيان كرد: بعد از ظهور اسلام در كنار اين پل مسجدي به نام مسجد بكان ساخته شد و بعدها حضرت امام رضا (ع) در سال 201 هجري هنگام عبور از بهبهان به طرف اصفهان در اين مسجد نماز خواند كه به خاطر حضور معنوي ايشان اين مسجد به صورت قدمگان درآمد. اين قدمگاه دقيقا در سمت جنوبي پل واقع شده و حدودا  به فاصله چهار متري از پل قرار دارد و يكي از مناره‌هاي اين مسجد هنوز برقرار است.

مختاران گفت: در زمان عزالدوله ديلمي اين پل مرمت شد و مورد استفاده قرار گرفت ولي در زمان اسماعيليان و سلجوقيان مورد هجوم قرارگرفت و همچنين در زلزله‌اي در سال 458 هجري به وجود آمد و بر  اثر عوامل ديگري همچون شكستن سد و سيلاب شديد قسمت بالاي پل تخريب شد.

وي ادامه داد: الان ستون‌هاي اين پل به جا مانده است اما به خاطر احداث سد شهدا و درياچه پشت ‌آن بيشتر آثار پل به زير آب رفته است.

 او توضيح داد: گردشگران، دانشجويان، باستان‌شناسان و غيره خصوصا در فصل بهار به اين منطقه مي‌آيند. اين منطقه يك مجموعه فرهنگي است كه آثار باستاني ديگري نيز دارد./س

 

برچسب ها: پل ، زیر ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.