مصرف قرص قند به دنبال روزه داری می تواند نوسانات قند در بیمار ایجاد کند.

دکتر شهاب الدین جنیدی جعفری، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در خصوص نحوه مصرف دارو در ماه مبارک رمضان به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: بیمارانی که همواره سلامتی خود را دارند و تنها در طول ماه رمضان دچار یک بیماری کوتاه مدت مانند سرماخوردگی و امثال آن می شوند می توانند با تقسیم دارویی زیر نظر پزشک در زمان هایی که روزه دار نیستند؛ روند درمانی خود را طی کرده و به روزه داری نیز بپردازند.

وی افزود: در افرادی که دچار بیماری های مزمن بوده و سال های سال با بیماری خود دست و پنجه نرم کرده اند مانند بیماری های غدد درون ریز، بیماری های عصبی، بیماری های ناشی از بافت هم بند و بافت کلاژن گاهی اوقات استرس روحی و فیزیکی مشکلاتی را برای فرد ایجاد می کند.

وی با تاکید بر این که به عنوان پروتکل درمانی بیماران باید با پزشک معالج ، داروساز و متخصص تغذیه در مورد هر نوع بیماری مشورت داشته باشند، اذعان داشت: با توجه به این که نیت کردن فرد برای روزه داری می تواند سیستم بدن را تحت تاثیر قرار داده و از طرفی ارتباط با عالم معنا شرایط مناسبی را از نظر روحی برای بیمار فراهم کند اما بدون مشورت با پزشک معالج روزه داري می تواند اثرات نامطلوبی برای بدن فرد بیمار ایجاد کند.

وی خاطر نشان کرد: بیماران مبتلا به دیابت نیز همواره باید توجه داشته باشند که عدم دریافت به موقع انسولین و یا مصرف قرص قند به دنبال روزه داری می تواند نوسانات قند در بدن آنها ایجاد کند که مشکل ساز است.

عضو هیات مدیره انجمن دارو سازان یادآور شد: تمامی افرادی که به نوعی به بیماری های حاد و مزمن مبتلا هستند نباید بدون مشورت و صلاحدید پزشک معالج خود اقدام به قطع و یا تغییر نحوه مصرف دارو برای امساک کنند./ح
برچسب ها: قند ، دیابت ، انسولین ، روزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار