دانشمندان معتقدند مغز رانندگان خودروها بهسرعت ولى بهطور نامحسوس آسيب مىبيند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک :آخرين تحقيقات متخصصان آزمايشگاه سانديا و مركز علمى پزشكى نيومكزيكو نشان مىدهد كه سوانح رانندگى بيشترين اثر منفى را بر مغز سرنشينان خودروها و بويژه رانندگان دارد، اما پزشكان در بيشتر موارد متوجه اين مسأله نمىشوند. از دست دادن تدريجى حافظه و سردرد از جمله اين آسيبهاست.

به گفته محققان، برخلاف ظاهر سالم رانندگان خودروهاى آسيبديده، در اغلب موارد تغييراتى در اعماق مغز بهوجود مىآيد كه نهتنها خود بيماران، بلكه پزشكان نيز متوجه آنها نمىشوند.

آنان با اشاره به اينكه بزرگترين آسيبها به مغز ممكن است در چند هزارم ثانيه وارد شود، يادآور شدهاند كه مغز انسان از درك اين مسأله عاجز است، اما آسيبهايى كه در اين زمان كوتاه به مغز وارد مىشود، تأثير بسيار مخربى برجاى خواهد گذاشت.

اين دانشمندان با استفاده از فناورى رايانهاى به اين نتيجه رسيدهاند كه تنها در آمريكا حدود پنج ميليون نفر از آسيبهاى ناشى از تصادف خودرو رنج مىبرند.

اين آسيبها اختلالاتى در روند زندگى عادى بهوجود مىآورند و بهتدريج مسائل جدىترى براى افراد ايجاد مىكنند كه از جمله مهمترين آنها، مىتوان ناتوانى در به ذهن سپردن حجم وسيعى از اطلاعات و اشتغال به كارهاى مفيد را نام برد.

دانشمندان استفاده از كمربند ايمنى در سرعت بالاى ۶۰ كيلومتر در ساعت را از مهمترين عوامل جلوگيرى از وارد شدن صدمه به مغز رانندگان اعلام كردهاند./س

برچسب ها: اثرات ، رانندگی ، روان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.