زخم های پپتیک دو نوع است كه به صورت زخم معده و زخم اثنی عشر که در ایجاد ان چند عامل موثر است.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی متخصص بیماری های گوارشی درگفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: معمولا زخم اثنی عشر در مردان شایع است ولی میزان شیوع زخم معده در زن و مرد یکسان است.
 
وی خاطر نشان کرد: در ایجاد زخم های پپتیک چند عامل موثر است که یکی از این عوامل عفونت هلیکو باکتری پایلری است که در کشور ماه حدود 70 تا 75 درصد مردم بالای 50 سال آلوده هستند.
 
وی افزود: در کشورهای در حال توسعه افراد به دلیل رعایت نکردن مسائل بهداشتی و آشامیدن آب آلوده در سن کودکی به این عفونت مبتلا می شوند.
 
وی تصریح کرد: خوشبختانه امروزه به دلیل رعایت بیشتر نکات بهداشتی شیوع زخم های ناشی از این میکروب در کشور ما کمتر شده است.
دریانی ادامه داد: مصرف برخی داروها مثل قرص های مسکن ضد التهابی مثل دیکلوفناک نیز یکی از عوامل بروز زخم پپتیک در معده و اثنی عشر است.
 
وی اذعان داشت: افرادی که زخم اثنی عشر دارند اغلب در زمان گرسنگی احساس درد  دارند. به خصوص نیمه های شب  که با خوردن یک لیوان شیر و یا یک تکه نان دردشان آرام می شود.
 وی ادامه داد: برعکس مبتلایان به زخم معده بعد از خوردن غذا احساس درد می کنند و گاهی اوقات هم زخم معده دردی را ایجاد نمی کند و فقط به صورت خونریزی گوارشی ( سیاه شدن مدفوع- استفراغ خونی) خود را نشان می دهد.
 
وی اظهار داشت: 20 درصد زخم ها اولین تظاهراتشان به صورت خونریزی است که از طریق آندوسکوپی قابل تشخیص خواهد بود./عط
 
دریانی متذکر شد: درماه مبارک رمضان افرادی که زخم فعال دارند و از طریق آندوسکوپی تشخیص داده شده نباید روزه بگیرند.
 
وی یاد آور شد: همچنین افرادی که سابقه خونریزی از زخم اثنی عشر دارند و یا سابقه عوارض ناشی از زخم مثل تشنگی و یا جراحی را دارند نیز نباید روزه بگیرند.
 
دریانی در پایان به این نکته اشاره کرد که افرادی که زخم داشته اند و غیر فعال شده و یا ترمیم شده می توانند روزه بگیرند ولی باید در سحر و افطار داروی ایمی پرازول را بخورند تا گرفتار درد و ناراحتی نشوند.ده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.