افرادی که هر دو عامل پرفشاری خون و دیابت را داشته باشند شانس سکته قلبی را در خود 6 برابر کرده اند.

دکتر حاجی فرجی رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، افزود: متاسفانه در دو دهه اخیر شانس و خطر بیماری های قلبی و سکته قلبی افزایش پیدا کرده است. در واقع سن سکته قلبی که اکثراً 55 و 60 بوده در دو دهه اخیر به 30 و 35 سال به خصوص در جوانان رسیده است.
 
وی گفت: در حال حاضر الگوی بد زندگی در کشورمان حاکم است به این معنا که ما در یک زندگی ماشینی قرار گرفته ایم ، فعالیت ها کاهش پیدا کرده است، طوری که ساعات زیادی را به نشستن اختصاص می دهیم  از نظر غذای مصرفي هم غذاهای آماده به دلیل وقت کم و قابل دسترس بودن جای غذاهای سنتی ما را گرفته اند.
 
حاجی فرجی ادامه داد: غذاهای آماده علاوه بر روغن و نمک زیاد دارای کالری بالایی هستند و همین کالری بالا می تواند چاقی و اضافه وزن را ایجاد کند که خود این عامل می تواند زمینه بروز دیابت، پرفشاری خون و بیماری های قلبی و عروقی را فراهم کند.
 
وی با تاکید بر این که فشار خون و دیابت 6 برابر خطر سکته قلبی را افزایش می دهد اظهار داشت: اگر به این دو فاکتور چربی بالای خون اضافه شود می تواند این شانس ابتلا را به 18 برابر و اگر الگوی بد فعالیت هم به آن اضافه شود میتواند خطر ابتلا را 60 تا 70 درصد برساند.
 
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای در پاسخ به این سوال که چرا اینقدر بیماری های قلبی و عروقی زیاد شده است عنوان کرد: دلیل آن این است که ما زمان کمی را به خود اختصاص می دهیم در واقع به خودمان نمی رسیم ما باید حداقل در روز 30 دقیقه ورزش کنیم که 80 درصد افراد جامعه این کار را انجام نمی دهند.
 
وی تصریح کرد: بحث استفاده از فست فود ها بسیار مهم است چرا که در برخی از کشور ها به خصوص در کشور ما در قشر نوجوانان خوردن فست فود به عنوان یک تفریح تلقی می شود علاوه بر تفریح طعم و مزه و ظاهر زیبای آن باعث افزایش جذابیت نوجوانان شده است.
 
** چاقی در حال کولاک است
 
وی در خصوص راهکارهای پیشگیری ادامه داد به یکی از عوامل مهم کاهش نمک مصرفی است در سفره ایرانی نباید نمکدان موجود باشد ، متاسفانه ایرانی های ذائقه خوش نمک دارند و این ذائقه خود را کودکان خود هم انتقال می دهد  و در واقع باید الگوی نمک خوردن را باید اصلاح کنیم چربی های اشباع را باید کم مصرف کنیم در کل باید این تغییرها را باور کنیم تا بتوانیم تغییر را ایجاد کنیم.
 
حاجی فرجی افزود: یکی دیگر از مسائل درگیر در بروز بیماری های قلبی و عروقی چاقی و افزایش وزن است متاسفانه در دهه اخیر افزایش وزن کولاک می کند و اضافه وزن به بالای 50 درصد افراد جامعه رسیده است در واقع زنگ خطر به صدا در آمده است.
 
وی خاطر نشان کرد: ما متاسفانه تا به بلا گرفتار نشویم این مسائل را درک نمی کنیم ما باید این اصلاح را به قبل از بروز بیماری بیاندازیم در واقع هزینه ای که می خواهیم صرف درمان کنیم 1.4 آن را صرف پیشگیری کنیم تا زندگی سالم داشته باشیم./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.