مديرعامل شركت خدمات انفورماتيك راهبرگفت: ‌از 15آبان ماه 1390 تا كنون بر روي بيش از 80 ميليون قلم كالا برچسب طرح شبنم الصاق شده است و حدود 90 ميليون كالا هم در نوبت الصاق اين برچسب هستند.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شاتا؛ « محمود اعلايي» با اشاره به وضعيت اجراي طرح شبنم در كشور تصريح كرد:‌ شناسنامه دار شدن كالاها بهترين راه براي شناسايي كالاهاي قاچاق و حمايت از توليد داخلي است چرا  علاوه بر مشخص شدن مبادي ورودي كالا،‌ نحوه توزيع كالا را تا مرحله عمده فروشي يا خرده فروش و رسيدن به دست مصرف كننده مشخص مي كند.

وي قابليت پيگيري كالاي عرضه شده با طرح شبنم را يكي از امتيازات اين طرح برشمرد و گفت: اين امتياز امكان  قابل رصد بودن كالا را فراهم مي‌كند ضمن آنكه الصاق برچسب طرح شبنم بر روي ورود كالا خارج از اين شبكه را امكان پذير نخواهد كرد.

اعلايي در ادامه با بيان اين مطلب كه ‌جعل كالاها در اين طرح وجود ندارد خاطرنشان كرد: به چند روش مي‌توان نسبت به شناسايي اصالت كالا اقدام كرد كه استعلام توسط گوشي تلفن همراه و ارسال پيامك كد 16رقمي كالا ، روش درج كد شبنم آي آر و و همچنين نصب نرم افزار باركد خوان  بر روي گوشي همراه از آن جمله محسوب مي‌شوند.

مديرعامل شركت خدمات انفورماتيك راهبر همچنين افزود: برچسب يا هلوگرام الصاق شده بر روي كالا از ماهيت امنيتي برخوردار است و جعل آن به راحتي ميسر نخواهد بود و و غير ممكن است.

به گفته وي،‌ اين برچسب مثل پلاك روي كالا است و هر كالايي از  برچسب خاص خود بهره مند است به طوري كه برچسب وقتي استعلام مي شود مخصوص آن كالا در نظر گرفته شده است .

اعلايي در ادامه به موضوع اصالت كالاهاي وارداتي نيز اشاره كرد و گفت: اصالت اين كالاها از طريق برچسبي كه بر روي كالا نصب مي شود، مشخص خواهد شد.

وي با اشاره به گروه هاي كالاهايي كه بايد از برچسب طرح شبنم برخوردار باشند اظهاركرد: لوازم خانگي، لوازم رايانه اي،‌ گوشي تلفن همراه، تجهيزات پزشكي، لوازم بهداشتي، مصالح ساختماني و اسباب بازي ها از گروه كالاهايي است كه بر روي آنها برچسب طرح شبنم الصاق شده است.

اين مقام مسئول، اجراي كالاهاي مشمول طرح شبنم را در دو مرحله ذكر كرد و گفت: حدود 370 كد تعرفه كالا مشمول طرح شبنم شدند كه مرحله اول آبان ماه 1390 شامل 36 كد تعرفه كالا و مرحله بعد ارديبهشت 91 حدود 360 قلم كالا مشمول طرح شبنم شده است .

مديرعامل شركت خدمات انفورماتيك راهبر همچنين اضافه كرد:‌از 15آبان ماه 1390 تا كنون بر روي بيش از 80 ميليون قلم كالا برچسب طرح شبنم الصاق شده است و حدود 90 ميليون كالا هم در نوبت الصاق اين نوع برچسب هستند.

وي در ادامه، توجه به موضوع تقلبي و جعلي بودن توليدات را مورد تاكيد قرارداد و افزود:  اين موضوع نيازمند تامل بيشتري است چرا كه جعل توليدات افزون بر لطمه زدن به توليدات داخلي در ميزان اشتغالزايي نيز تاثير بسزايي خواهد داشت.

اعلايي درخواست كرد تا مردم با مشاهده عدم الصاق برچسب شبنم بر روي كالاهاي عرضه شده در بازار از طريق سامانه بازرسي اصناف مراتب را به مراجع ذيصلاح گزارش دهند./س

برچسب ها: تقلبی ، تولید ، برچسب ، شبنم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار