اجراي طرح شبنم مشكل قاچاق و جعل كالا را در كشور از بين مي برد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمود اعلايي مجري طرح شبنم با بيان مطلب بالا در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته گفت: طرح شبنم ، طرحي است كه در راستاي مبارزه با قاچاق و جعل كالا در كشور به مورد اجرا گذاشته شده است.

وي افزود: طرح شبنم با الصاق يك برچسب بر روي كالاهاي وارداتي و نيز كالاهاي توليد داخل امكان رهگيري آن كالا را از زمان واردات يا توليد تا زماني كه به دست مصرف كننده نهايي برسد فراهم مي كند.

وي با اشاره به اينكه در تعداد كمي از كشورهاي دنيا اين طرح و يا مشابه اين طرح به مورد اجرا گذاشته شده است، اظهار داشت: بهترين مبناي رهگيري كالاها در طرح شبنم ارسال يك پيامك از سوي مصرف كننده و يا خريدار كالا مي باشد.

وي افزود: در طرح شبنم به 4 روش امكان استعلام اصالت كالا وجود دارد يك استعلام از طريق تلفن گويا، دوم استفاده از سامانه شبنم(shabnam.ir) كه از طريق اين سامانه كد كالا را وارد مي كنند و سپس كليه اطلاعات از طريق اين سامانه در خصوص اصالت و هويت كالا در دسترس مشتري قرار مي گيرد.

3-استعلام از طريق ارسال پيامك با استفاده از شماره اي كه روي برچسب كالا درج شده است.

وي بهترين راه براي استعلام اصالت كالا را نصب نرم افزاري بر روي گوشي تلفن همراه افراد دانست و گفت: مردم مي توانند با نصب نرم افزار بار كد خوان بر روي گوشي تلفن همراه خود از برچسب الصاق شده بر روي كالاي مورد نظر عكس گرفته و سپس به طور اتوماتيك گوشي امكان ارسال عكس به سامانه طرح شبنم و استعلام اصالت كالا را فراهم مي آورد.

وي افزود: نرم افزار بار كد خوان بر روي سامانه طرح شبنم به صورت رايگان قابل انتقال يافتن است و هيچ هزينه اي ندارد.

اعلايي با بيان اينكه در طرح شبنم 5 گروه كالايي مشمول طرح مي باشند، اظهار داشت: اگر اين 5 گروه كالايي داراي برچسب طرح شبنم نباشد يا برچسب از كالاي ديگر كنده شده باشد و بروي كالاي ديگر نصب شده باشد و يا خود برچسب جعلي باشد همگي مشمول قاچاق و جعل كالا است كه بازرسين وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را مورد پيگيري قرار مي دهند.

وي با اشاره به اينكه ماهيت برچسب الصاق شده بر روي كالا ماهيتي امنيتي دارد گفت: جعل برچسب تهيه شده در طرح شبنم بسيار سخت است و در واقع اين برچسب به عنوان يك پلاك و يا شناسه روي كالا الصاق مي شود كه امكان رهگيري كالا را در هر شرايطي فراهم مي كند.

وي ادامه داد: هريك از برچسب هاي الصاق شده بر روي هزاران نمونه از يك كالاي مشابه كاملا منحصر به فرد و متفاوت است از ساير برچسب هاست كه توسط كارگزاران دولتي بر روي كالاها نصب مي شود.

اعلايي به نقش واحدهاي صنفي و اصناف در اجراي طرح شبنم اشاره كرد و گفت: از اين پس ديگر هيچ واحد صنفي نبايد چه كالاهاي دولتي و چه كالاهاي وارداتي قابل عرضه خود را كه مشمول طرح شبنم شده باشند را بدون داشتن برچسب از واردكننده، توليدكننده و يا توزيع كننده عمده دريافت كنند.

وي در خصوص الصاق برچسب بر روي كالاهاي داخلي گفت: با توجه به پديده جعل كالاهاي داخلي در كشور در طرح شبنم الصاق برچسب از لحظه توليد و در خط توليد صورت مي گيرد كه موجب مي شود هرگونه جعل كالا در كشور غير ممكن شود.

اعلايي 5 گروه كالايي كه تاكنون مشمول طرح شبنم شده اند را برشمرد و گفت: اين 5 گروه كالايي شامل : 1- لوازم خانگي، 2-دستگاه ها و قطعات رايانه اي، 3-تجهيزات پزشكي، 4-وسايل آرايشي و بهداشتي و 5- برخي مصالح ساختماني و نيز اسباب بازي ها مي باشد.

وي ادامه داد: اين 5 گروه كالايي از 15 آبان ماه سال 90 مشمول طرح شبنم شده كه از آن زمان تاكنون بر روي 80 ميليون كالا برچسب طرح شبنم الصاق شده است.

قاسم نوده فراهاني مهمان تلفني برنامه گفتگوي ويژه خبري ديشب بود كه با ابراز خرسندي از اجراي طرح شبنم در كشور گفت: اين طرح از تاريخ 1/11/90 قرار بود به مرحله اجرا گذاشته شود كه به دليل عدم اطلاع رساني مناسب و نيز آماده نبودن كليه زير ساخت هاي آن با درخواست مجامع امور صنفي و شوراي اصناف كشور به مرحله اجرا گذاشته نشد.

وي ادامه داد: هم اكنون نيز با وجود اجراي طرح شبنم از ارديبهشت ماه سال 91 اطلاع رساني مناسب و شايسته اي در اين باره صورت نگرفته است كه براساس اين طرح چه كالاهايي در سطح جامعه مشمول اين برنامه قرار مي گيرند.

وي گفت: در خصوص اجراي طرح شبنم بايد گفت كه اين طرح شامل آن دسته از كالاهايي كه قبلا واردات آن صورت گرفته و هم اكنون در كف بازار قرار دارد نيز مي شود.

وي با اشاره به اينكه كليه كالاهايي كه از زمان اجراي طرح شبنم ثبت سفارش واردات آن صورت گرفته مشمول طرح شبنم قرار گرفته است اظهار داشت: بايستي براي الصاق برچسب بر روي آن دسته كالاهايي كه قبل از اجراي طرح شبنم واردات آن صورت گرفته برنامه ريزي دقيق و منسجمي صورت گيرد.

وي ادامه داد: قرار شده كليه واحدهاي صنفي از طريق مجامع امور صنفي و اتحاديه ها ليست كالاهايي كه مشمول طرح شبنم هستند و واردات آن قبلا صورت گرفته را تهيه كرده و به اتحاديه هاي مرتبط با واحد صنفي خود ارائه دهد و سپس اين اتحاديه ها از طريق مجامع امور صنفي برچسب هاي مورد نياز براي اين كالاها را سفارش داده و پس از دريافت و الصاق آن بر روي كالاها اجازه توزيع و عرضه آن كالاها را به واحدهاي صنفي بدهند.

وي ادامه داد: چنانچه واحد صنفي كالايي را عرضه كند كه برچسب نداشته باشد ان واحد صنفي توقيف شده و عرضه كالاي مشمول طرح شبنم در آن واحد صنفي متوقف مي شود.

رئيس شوراي اصناف كشور خواستار اطلاع رساني و آگاهي دادن رسانه ها ازجمله رسانه ملي در خصوص اجراي طرح شبنم به عموم جامعه شد و گفت: اجراي موفق اين كار مستلزم اطلاع رساني مناسب از سوي رسانه هاي جمعي به ويژه راديو و تلويزيون است.

اعلايي در خصوص اطلاع رساني مناسب براي اجراي موفقيت آميز طرح شبنم گفت: اطلاع رساني بايستي در دو سطح صورت گيرد 1-اطلاع رساني به توليدكنندگان، واردكنندگان و توزيع كنندگان كالا در كشور، 2-اطلاع رساني به مردم كه ركن اساسي براي اجراي طرح شبنم در كشور مي باشد.

مجري طرح شبنم به متوليان اجراي طرح شبنم اشاره كرد و گفت: متوليان اجراي طرح شبنم وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمايت از مصرف كنندگان، سازمان فناوري اطلاعات، استاندارد، ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و گمركات كشور مي باشد.

وي با بيان اينكه طرح شبنم شبكه مردمي براي بازرسي و نظارت كالاهاي در بازار است، اظهار داشت: در اين طرح مبنا براي انجام بازرسي ها و نظارت مردم مي باشند و به گونه اي اين طرح برنامه ريزي شده كه مردم بتوانند به سادگي به صحت و اصالت كالا پي ببرند.

وي اظهار داشت: پس از ارسال پيام به بازرسين طرح شبنم در كمتر از نيم ساعت بازرسين طرح شبنم همراه با قاضي تعزيرات به واحد صنفي مذكور مراجعه كرده و كالاي مورد نظر را مورد پيگيري قرار مي دهند.

اعلايي در خصوص اهميت اجراي اين طرح بر روي توليدات داخلي و يا كالاهاي وارداتي گفت: وقتي اين طرح به مورد اجرا گذاشته مي شود اجازه داده نمي شود كه كالايي كه به صورت قاچاق وارد كشور شده به بازار راه يابد و در نتيجه اعتبار فروشنده و توزيع كننده كالا بيش از پيش براي مشتري و خريدار تضمين مي شود.

وي ادامه داد: اجراي اين طرح امكان جعل كالاهاي داخلي را نيز فراهم مي آورد و سبب مي شود كه كالايي در جامعه توليد شود كه صد درصد با كيفيت و مورد تاييد مشتري مي باشد./عب

برچسب ها: جعل کالا ، قاچاق ، طرح شبنم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار