ورود دولت به بازار مسكن و اجراي طرح هايي براي كاهش تورم مي تواند تا حدودي موثر باشد اما نمي توان از اجراي اين طرح انتظار ايجاد تحول اساسي داشت.

احمدرضا سرحدي كارشناس مسكن در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه با وجود اجراي طرح هاي مختلف از سوي دولت باز هم شاهد تورم در بازار اجاره بها و ركود در بازار خريد و فروش هستيم، افزود: اجاره مسكن به نوعي كف تقاضاي مردم از بازار است و مالكاني كه داراي خانه هاي استيجاري هستند با اطلاع از اين موضوع مستاجر را مجبور به قبول شرايط خود مي كنند بنابراين شاهد افزايش بيش از اندازه اجاره در بازار اجاره بها هستيم.
وي دخالت هاي دولت با اجراي طرح هايي از قبيل ماليات بر خانه هاي خالي، اعلام كد رهگيري و تعزيرات اجاره بها را تا حدودي موثر عنوان كرد و گفت: اجراي اين گونه طرح ها از سوي دولت بيش از آنكه تاثير واقعي بر بازار داشته باشد و تحولي اساسي ايجاد كند، جنبه رواني داشته و تنها چند درصد تاثيرگذار است.
وي ادامه داد: تا زماني كه عرضه و تقاضا هماهنگي لازم را نداشته باشند نمي توانيم انتظار كاهش موثر تورم ايجاد شده در بازار مسكن را داشته باشيم.
بنابراين بازار اجاره همواره سير صعودي دارد و نمي توان منتظر ركود در اين بازار بود.
سرحدي در ادامه افزود: خريد و فروش مسكن به دليل افزايش قيمت ها در اين بازار و خارج شدن حد توان خريداران از پرداخت اين مبالغ دچار ركود شده است و در حال حاضر و در شرايط ركود، خريدار نسبت به خريد خانه و فروشنده نسبت به فروش ملك رغبت چنداني نشان نمي دهند.
اين كارشناس مسكن اجراي طرح مسكن ويژه و تزريق آن در بازار را موثر عنوان كرد و گفت: طبيعتا اجراي اين طرح و عرضه آن در بازار مسكن موجب شكستن قيمت ها مي شود و در حال حاضر نيز باعث ايجاد جو رواني و كاهش سطح خريد و فروش و به تبع كاهش نسبي قيمت ها شده است./ر

برچسب ها: مسکن ، بازار ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار