تا 20 سال پيش حتي متخصصان هم شناخت درستي از اختلال دلهره نداشتند و آن را روان‌پريشي اضطرابي مي‌ناميدند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  اراک ،برخي عقيده داشتند اين اختلال از كشمكش‌هاي روان‌شناختي يا ريشه‌هاي عميق و تكانه‌هاي آشفته‌كننده ناخودآگاه، كه ماهيت جنسي دارند، منشأ مي‌گيرد، اما اكنون متخصصان، اختلال ‌دلهره را بيشتر به عنوان مشكلي جسمي با هسته‌اي متابوليك مي‌دانند. گرچه ممكن است افرادي كه از نظر احساسي ـ عاطفي سالم هستند، پس از ابتلا به اختلال دلهره، بتدريج دچار افسردگي يا مشكلات ديگر شوند، اما اين اختلال مساله‌اي عاطفي و احساسي نيست و به اين دليل در افراد مختلف ايجاد نمي‌شود.
به طور كلي بايد گفت اختلال دلهره يك بيماري جدي و در عين حال درمان‌پذير است و خوشبختانه تقريبا تمام مبتلايان، به درمان (كه روشي تركيبي از روش دارودرماني و رفتاردرماني مبتني بر شناخت است)‌ پاسخ مثبت مي‌دهند و مي‌توانند طي چند هفته تا چند ماه به زندگي عادي خود بازگردند.
متاسفانه اغلب مردم، دلهره را با ترس يكي مي‌دانند، اما دلهره و ترس يكي نيست. دلهره در بيشتر موارد نيرويي ايجاد مي‌كند كه رفتار فرد را از حالت عادي خارج مي‌كند و باعث اغتشاش و فرو ريختن ساختار رفتار عادي و روزمره فرد مي‌شود. دلهره به شكل يك بحران حاد غالبا چند دقيقه طول مي‌كشد و در موارد افراطي گاهي چند ساعت ادامه مي‌يابد. در اين وضع معمولا بيمار در خود احساس ناخوشايندي از يك ترس نامعين و مبهم كه نمي‌داند به چه دليل است و علت آن چيست را حس مي‌كند. از آنجا كه دلهره به بروز حوادث خاصي وابسته نيست به آن دلهره نوساني هم مي‌گويند. در واقع انسان‌ها به دليل تفاوت‌هاي فردي، شخصيتي و حتي ويژگي‌هاي دستگاه عصبي خود، تظاهرات متفاوتي نشان مي‌دهند كه با ديگري متفاوت است.
گاهي نوعي اختلال در سيستم فيزيكي بدن ديده مي‌شود كه همين موضوع دليلي براي ايجاد دلهره است.
حالات گيجي يا سرگيجه‌هاي كاذب، اختلال دستگاه هاضمه و دريافت‌هاي حسي گوناگون (از سوزن سوزن شدن بدن گرفته تا احساس از دست دادن موها)‌، تنزل ادراك بدن و برخي سردردها از نمونه‌هاي بارز آن است. اما مهم‌ترين نشانه اختلال دلهره، خود حمله دلهره است. اختلال دلهره نوعي اختلال پزشكي است كه از نظر بدني معمولا با تپش يا ضربان كوبنده قلب، دشواري تنفس و مشكلات تنفسي همراه با احساس درد و فشار در قفسه سينه، نوعي احساس تنگي نفس و خفگي، عرق كردن زياد بدن، لرز، احساس سستي در پا و دست، كرختي خارش‌دار پوست، احساس وجود گلوله‌اي در گلو، احساس داغي يا سردي زياد در بدن و لرز و تهوع همراه است و با ترس از دست دادن كنترل، همراه مي‌شود./س

برچسب ها: دلهره ، ترس ، فرق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.