برخلاف بسیاری از تصورات، تاکنون هیچ دارویی برای درمان قطعی آلرژی غذایی و رفع کامل علائم آن کشف نشده است.

محمد کاظم شفیعی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: آلرژی غذایی واکنش غیر طبیعی و بیش از اندازه دستگاه ایمنی بدن به برخی از مواد غذایی است که این نوع واکنش می تواند در افراد مختلف، با درجات بسیار متفاوتی بروز کند.

وی گفت: اگر چه علائم آلرژی غذایی معمولأ بعداز چند دقیقه تا چند ساعت از خوردن ماده غذایی حساسیت زا بروز می کند، اما در مواردی ممکن است این علائم چند روز دیرتر ظاهر شود.

شفیعی افزود: مشکلات گوارشی همچون نفخ، اسهال، درد شکم، تهوع و استفراغ، مشکلات پوستی همچون کهیر، خارش، ضایعات و حساسیت های پوستی و همچنین سرفه، سردرد و تورم غیر طبیعی صورت، دست ها و پاها از جمله مهمترین علائم آلرژی غذایی است.

وی با اشاره به اینکه درمان آلرژی غذایی به عوامل و اصول متعددی بستگی دارد، تاکید کرد: مهمترین راه درمان یا پیشگیری از آلرژی غذایی حذف کامل یا کاهش مصرف مواد غذایی ایجاد کننده حساسیت و آلرژی در فرد است.

شفیعی با اشاره به اثرات داروهای مختلف در درمان آلرژی غذایی تصریح کرد: البته بر خلاف بسیاری از تصورات، تاکنون هیچ دارویی برای درمان قطعی آلرژی غذایی و رفع کامل علائم آن کشف نشده است.

وی یاد آور شد: اغلب داروهای مورد استفاده برای درمان آلرژی غذایی، می تواند علائم این بیماری را کاهش داده و یا برای مدت زمان معینی رفع کنند.

**درمان آلرژی غذایی را به تاخیر نیاندازید

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: آلرژی غذایی در موارد شدید می تواند عواقب و عوارض خطرناکی به دنبال داشته باشد که جبران آنها در برخی از موارد بسیار دشوار و حتی غیر ممکن است.

شفیعی با بیان اینکه انافیلاکسی یکی از مهمترین عوارض خطرناک آلرژی غذایی است، اظهار داشت: آنافیلاکسی یک نوع آلرژی حاد و خطرناک است که در طی آن تنفس، ضربان قلب و فشار خون دچار اختلال یا نارسایی می شود.

وی افزود: اگر چه آلرژی غذایی در تمام سنین دیده می شود، ولی این بیماری و عوارض شدید آن در بین کودکان به ویژه در کودکان کمتر از 4 سال شایعتر است.

شفیعی با اشاره به اینکه نباید درمان آلرژی غذایی را به تاخیر انداخت، تصریح کرد: باید غذاهای ایجاد کننده حساسیت و آلرژی در بدن را شناسایی و از مصرف آنها پرهیز کرد.

وی یاد آور شد: همچنین با مشورت پزشک معالج و در مواردی که نیاز به مصرف دارو است، می تواند درمان دارویی را نیز آغاز کرد.

شفیعی خاطر نشان کرد: اصول کلی درمان آلرژی غذایی مبتنی بر شناسایی عامل دقیق ایجاد کننده آلرژی و حساسیت در بدن و در نتیجه مقابله با این عامل است./ح
برچسب ها: آلرژی ، دارو ، فشارخون ، غذا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.