مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان قم از بهره برداری کامل از پروژه انتقال آب از سرشاخه‌هاي دز به قم به عنوان یکی از پروژه های بزرگ آب در خاورمیانه در بهار 92 خبر داد.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت نيرو (پاون)، مهندس "عبدالحميد توكلي‌بينا"  با بيان اينكه این استان هر سال با كم‌آبي دست و پنجه نرم مي‌كند، بر لزوم بازنگري در رفتار و ابزار مصرف آب تاكيد كرد. 
وی با بيان اينكه با آغاز فصل گرما مصرف آب در تمام شهرها رشد فزاينده‌اي به خود مي‌گيرد، گفت: تامين آب همواره يكي از مشكلات اساسي در شهر و استان قم بوده است و اين استان هر ساله با كم‌آبي دست و پنجه نرم مي‌كند.
وي با بيان اينكه استان قم در 10 سال گذشته هشت سال با خشكسالي مواجه بوده است، يادآور شد: تامين آب در اين سال‌ها كاري بسيار مشقت‌بار، پرزحمت و هزينه بار براي وزارت نيرو  و متوليان بخش آب در استان بوده است. 
مصرف آب در قم به 3900 ليتر در ثانيه رسيد
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان قم با بيان اينكه مصرف آب در چهار ماه نخست امسال حدود پنج درصد افزايش يافته است، خاطرنشان كرد: مصرف آب در قم در اين روزها به 3900 ليتر در ثانيه رسيده است که اين ميزان براي شهر كم‌آبي مثل قم بسيار قابل توجه است.
به گفته وی، در زمان حاضر 50 درصد آب قم از سرشاخه‌هاي دز و 50 درصد دیگر از 70 حلقه چاه‌هاي بستر رودخانه و دشت علي آباد تامين مي‌شود.
توكلي‌بينا با بيان اينكه كم‌آبي مخصوص استان قم و كشور ايران نيست، يادآور شد: كم آبي مقوله جهاني است و هر سال سران كشورها در اجلاس جهاني آب جمع مي‌شوند و درباره مقابله با خشكسالي هم انديشي مي‌كنند.
شبكه دوم آب قم به عنوان طرح برگزيده ایران در اجلاس جهاني آب
وي با بيان اينكه ايران نيز از كشورهاي شركت كننده در اين اجلاس است، از ارایه طرح شبكه دوم آب قم به اين اجلاس خبر داد و اظهار داشت: طرح آب و فاضلاب قم به عنوان يكي از شش طرح برگزيده ايران در اجلاس جهاني آب در كشور فرانسه انتخاب شد.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان قم در ادامه افزایش یک درجه دمای هوا را موجب رشد یک و نیم درصدی مصرف آب دانست و اظهار داشت: ما بايد توجه كنيم كه نسل‌هاي آينده نيازمند آب هستند و بايد از آب بهره‌مند باشند.
توكلي‌بينا استفاده سخاوتمندانه و كريمانه از آب را صحيح ندانست و يادآور شد: اگر روند افزايش مصرف آب همين گونه ادامه پيدا كند، پروژه‌ انتقال آب از سرشاخه‌هاي دز به قم كه براي افق 1420 يعني 30 سال آينده در نظر گرفته شده است، در خوش‌بينانه ترين حالت تا سال 1410 مي‌تواند آب مورد نياز مردم قم را تامين كند و پس از آن بايد به دنبال منبع جديدي باشيم.
 لزوم بازنگري در رفتار و ابزار مصرف
وي بر لزوم بازنگري در رفتار و ابزار مصرف آب تاكيد و خاطرنشان كرد: اگر از آبي كه در اختيار داريم به درستي استفاده نكنيم، حق نسل‌هاي آينده و فرزندان خود را ضايع خواهيم كرد.
مد
يرعامل شركت آب و فاضلاب استان قم اظهار داشت: در خصوص رفتار مصرفي ذكر اين نكته مهم است كه اگر قرار است آبي مصرف كنيم، تنها به اندازه نياز مصرف و از مصارف بيهوده پرهيز كنيم.
وي همچنين استفاده از ابزار آلات كاهنده مصرف را در كاهش مصرف آب بسيار تاثيرگذار دانست و اظهار داشت: استفاده از ابزارهاي كاهنده مصرف همانند شيرهاي اهرمي 50 تا 70 درصد مصرف آب را كاهش مي‌دهد.
توكلي‌بينا با بيان اينكه با صرفه‌جويي در مصرف آب از اين نعمت عظيم الهي قدرداني مي‌شود، بيان داشت: استفاده صحيح از آب از نظر اقتصادي نيز به صرفه خواهد بود و تامين آب براي نسل آينده را نيز با دشواري مواجه نخواهد کرد.
وي تاكيد كرد:محور راهبردي كاهش و بهينه سازي مصرف آب، اصلاح فرهنگ و رفتار مصرفي در همه بخش‌ها است.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان قم در ادامه با بيان اينكه امروز آب شهر قم با تلاش ها و صرف هزينه‌هاي زيادي تامين مي‌شود، خاطرنشان كرد: پروژه انتقال آب از سرشاخه‌هاي دز با بيش از 10 هزار ميليارد ریال هزينه و در طول 10 سال اجرا شده است.
250 متر از تونل پروژه انتقال آب از سرشاخه‌هاي دز به قم باقي است
وي از پروژه انتقال آب از سرشاخه‌هاي دز به قم به عنوان يكي از پروژه‌هاي بزرگ آبي خاورميانه ياد كرد و اظهار  داشت: از 54 كيلومتر تونل اين پروژه كه به قطر پنج متر حفر مي‌شود، تنها 250 متر باقي مانده است كه تا شهريور ماه به پايان خواهد رسيد.
توكلي‌بينا اظهار داشت: سد كوچري نيز كه يكي از بخش‌هاي انتقال آب از سرشاخه‌هاي دز به قم است، 50 درصد پيشرفت فيزيكي داشته و قرار است مرحله نخست آبگيري اين سد تا پايان سال انجام گيرد.
پروژه انتقال آب از سرشاخه‌هاي دز بهار 92 به طور كامل به بهره‌برداري مي‌رسد
وي با بيان اينكه پروژه عظيم انتقال آب از سرشاخه‌هاي دز در نهايت قرار است آب شهر قم و 9 شهر ديگر را تامين كند، اظهار داشت: به فضل خدا با تلاش متوليان امر به ويژه مديران شركت آب منطقه اي قم، بهار سال 92 آب گوارا و شيرين سرشاخه‌هاي دز به طور کامل به قم خواهد رسيد.
توكلي‌بينا در پايان بار ديگر بر لزوم استفاده صحيح از اين نعمت عظيم الهي تاكيد و از مردم درخواست کرد در ماه مبارك رمضان، با زبان روزه براي نزول باران دعا كنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار